Norge. Check!

Den här boken har jag sett att Ylva rekommenderar. Så naturligtvis högg jag den när jag såg den på biblioteket. Att författaren dessutom är från Norge var ju en extra bonus.

Ut och stjäla hästar
- Per Pettersson

Vad skönt det är med en författare som inte berättar allt. Åtminstone när de gör det så här skickligt. Vad som egentligen hänt i huvudpersonens liv får man inte veta mycket om. Det som beskrivs är nuet när han är någonstans 65-70 år gammal och sommaren 1948 när han tillbringade några sommarmånader med fadern i en hyrd stuga nära gränsen till Sverige.

Jag har svårt att sätta fingret på vad det är som gör det så vilsamt att läsa detta. Kanske är det skogen? Jag vill också bo i skogen tillsammans med en hund och ägna mina dagar åt att såga ner träd och fylla på förrådet av ved inför vintern. Nej, det vill jag ju inte egentligen. Jag skulle få lappsjuka efter åtta dagar.

Ååh, nu får jag boken att låta jättetråkig. Som om den var full av naturskildringar. Det är den inte. Det är dramatiskt och lugnt på samma gång. Stora känslor, spänning, svek och timmerflottning. Jag gillar! Läs bara och strunta i vad jag svamlar om här.

Kommentarer
Postat av: Ylva

Åh vad glad jag blir att du gillar den! Jag tror att det är hans lakoniska språk som gör den så vilsam, det finns inga onödiga ord, beskrivningar eller händelser som stör en.

Postat av: Amoroso

oj. Jag läser. Och jag förstår. Och jag lockas :-) Ska absolut läsa denna. Tycker också om böcker där "inte mycket sägs" men som efterlämnar en känsla av att mycket händer, inte minst inom en själv. Tack för tipset!

2008-04-04 @ 19:16:18
URL: http://amoroso-mildasanger.blogspot.com/
Postat av: Pi

Jag gillade den verkligen så jag tackar för tipset.

Jag tror nog att du kommer att tycka om den, Amoroso. Jag har svårt att tro något annat. Det var i alla fall precis rätt bok för mig just nu.

2008-04-05 @ 11:09:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback