Nej! Lacey! Mamma! Ditt jävla svin!

Det där måste vara de 4 absolut vanligast förekommande meningarna i den här ljudboken. Stackars Julia Dufvenius upprepar dem gång på gång. Det skulle jag antagligen inte ens lagt märke till om jag läst boken. Men i en ljudbok blir det enormt tydligt.

Djävulsk risk - Scott Frost

Där satt den! Vilken titel. Jag gissar att förlaget lade ner flera minuter på att hitta den. Djävulsk risk... Wow. Det låter spännande. Känns nytt och fräscht. Verkligen. Originaltiteln är Run the risk, så Djävulsk risk är ju... hm... närapå klockrent.

Nåja, boken är något bättre än titeln. När Frost debuterade med den här boken blev den nominerad till en Edgar award. Positivt är att huvudpersonen Alex är en medelålders kvinna med en sjuttonårig dotter och vi får aldrig veta hur hon ser ut! Hon jagar mördare utan att jag någonsin får veta vad hon har för hårfärg eller vad hon har på sig. Tja utom när det är en bombväst - men det kan jag leva med.

Däremot är det en väldig massa jagande. En seriemördande bombman tar livet av den ena efter den andra och Alex och hennes kollegor jagas fram och tillbaka av den smarte mördaren som hela tiden är flera steg före. När mördaren kidnappar Alex dotter Lacey går jakten upp på överväxel. Jaga, jaga, oj vad de jagar.

Tyvärr är den smarte mördaren inte flera steg före mig. Redan på CD nr 6 vet jag vem mördaren är och sedan är resten av lyssnandet bara en enda lång väntan på att poliserna också ska fatta det.

Kommentarer
Postat av: Marianne

Du, det pågår en hörboksdiskussion inne hos mig.
Tyska hörböcker förkortas utan att det anges på omslaget.
Det är rejält irriterande när man slöläser och följer med i boken samtidigt som uppläsaren pratar på.

Förekommer det även på svenska/engelska hörböcker (alltså även när inläsningen anges som oförkortad)?

Postat av: Pi

Hmm. Jag har faktiskt ingen aning. Tanken att jag skulle läsa samtidigt som jag lyssnar har aldrig slagit mig.
Men jag tror inte att de strukit något i den här boken i varje fall. Då hade det nog försvunnit några: Nej. Lacey. Mamma. och Ditt jävla svin.

2008-04-10 @ 09:30:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback