En norrman som inte räknas

Min plan var ju att läsa minst 5 nordiska böcker i år. Nu har jag läst ytterligare en norrman. Men han räknas inte. För det fanns ju en liten hake. Det var fem nordiska författare som inte skrev deckare som jag skulle läsa. Och hur jag än försöker kan jag inte kalla detta för något annat än en deckare.

Frälsaren - Jo Nesbø

Jaha, då har jag alltså stiftat bekantskap med Harry Hole också. Jag tror att det är första gången, men jag är faktiskt inte säker. Ensam alkoholiserad brottsutredare... hmm det känns märkligt bekant på något vis. Nästan som om jag läst det förut.

Här serveras jag i alla fall en tillkrånglad historia om en skjuten frälsningssoldat, våldtäkter i det förgångna, kroatiska lönnmördare med sällsam mimik och konstiga rika människor som inte drar sig för att muta frälsningsarmén. Hå hå ja ja.

Det här hade säkert varit ganska underhållande om jag hade varit på annat humör, men just nu passade det inget vidare. Framför allt stör jag mig på Harry Holes förmåga att få unga kvinnor att mer eller mindre kasta sig över honom. Right! En alkoholiserad butter gubbe. Jomen. Jag skulle vilja se den alkoholiserade bittra gumma som utövade en oemotståndlig dragningskraft på unga män. Jag försöker föreställa mig den boken, men det går sådär.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Verkar inte vara nån vidare bra bok.

Postat av: Pi

Tja, egentligen så var den väl inte så dålig heller. Andra brukar vara väldigt förtjusta i Nesbö och han får ganska bra recensioner. Men den passade inte mig. Inte nu.

Jag vill läsa skräck eller riktigt bra romaner. Tror jag. Ibland är jag inte helt säker på vad jag vill läsa, bara att det är något annat.

2008-04-29 @ 13:40:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback