En alldeles valfri bokfemma

Men det här är ju alldeles omöjligt. Den allra sista bokfemman.

Då borde det ju vara den allra bästa. Dessutom får vi välja ämne helt själva. Det kan ju bara leda till en enda sak. Totalt hjärnstillestånd. Vad ska man skriva om? Bästa måltider i böcker? Författare som jag har velat kasta tuggat papper på? Fånigaste titlarna? Löjligaste intrigerna?

Jag har verkligen inte den blekaste aning Men en bokfemma ska det förstås bli. Och ämnet blir? padadapam: Böcker jag inte gärna pratar högt om att jag har läst.

Lace - Shirley Conran
Om jag inte minns helt fel har den här boken världens gräsligaste inledande mening. Jag tror att den börjar med något i den här stilen. "Skrap... skrap... skrap. Abortredskapen rev i trettonåringens kropp." Jag minns att jag närapå rodnade redan där. Hur kunde man skriva så dåligt? Men det hindrade mig förstås inte från att läsa vidare. För den här boken läste alla. Jag med. Även om jag skräpradarn gick varm och alla kitchklockor ringde oavbrutet. Det var gräsligt, så klart. Men oj vad skoj. Här är någon som inte tycker riktigt som jag.

Remo - Warren Murphy & Richard Sapir
My guilty pleasure. Jag brukar fnysa lite åt människor som läser romantikböcker. Det borde jag naturligtvis inte göra. Jag kan ju inte med gott samvete påstå att Remo-böckerna är så mycket bättre. Det är total kiosklitteratur! Men med humor. Handlingen, eller vad vi ska kalla den, bygger på att en polisman blir skenavrättad och därefter tränad i den uråldriga kamptekniken sinanju för att bli lönnmördare i statens tjänst. Den som sköter träningen är en gammal tjurig korean vid namn Chiun. Han åtar sig att träna detta ovärdiga stycke av ett blekt grisöra eftersom han är övertygad om att Remo är den återfödde Shiva. Chiun är dessutom övertygad om att deras kontaktperson Smith är kejsare över Amerika.
Jag har visserligen inte läst en Remo-bok på 15 år. Men skulle jag springa på något så kommer jag garanterat att läsa dem igen. Fast jag tänker inte tala om det för någon. Här är en kille som kan massor om Remo.

Dockornas dal - Jacqueline Susann
Jag var övertygad om att detta var en 80-talsbok. Men oj vad fel jag hade. Den är skriven redan 1966. En eländesskildring utan dess like. Det går verkligen inte bra för någon i den här boken. Jag vet inte hur sant det är men enligt wikipedia är figurerna löst baserade på stjärnor som Judy Garland och Frances Farmer. Dockorna är för övrigt receptbelagda läkemedel. Nu vill jag inte prata mer om det här... Den som vill få en snabb genomgång av handlingen hittar den här.

Pojken som kallades det - Dave Pelzer
Gymnasieelevernas storfavorit. Människor som tycker att detta är världens bästa bok tycks ha följande gemensamt: De särskriver, de har svårt att skilja på var och vart och de avslutar gärna sina bloggar med puzzar eller kjamizar. Det är ok. Det känns som om tonåren kräver det riktigt stora och övertydliga för att tränga igenom det egna eländet. Finliret får liksom vänta till senare, när de egna känslostormarna har lugnat ner sig. Jag gillar inte BOATS men den här har jag läst. På bussen mellan Borås och Göteborg. I smyg. För den här boken skämdes jag en liten gnutta för att jag läste. Eländesporr är skämmigt tycker jag.

Älska dig själv - Wayne Dyer
Iiiiiiihhhhh. Stora skämslarmet går igång nu! Jag tyckte att den var jätte-jätte-bra. Till mitt försvar vill jag påpeka att jag gick på gymnasiet när jag läste den. Jag hade säkert älskat Dave Pelzer också om jag läst den då. Men nu fick jag istället lära mig att älska mig själv. Åh vilken lycka! Den varade säkert i en vecka innan teorin började krackelera och jag återgick till att avsky och förakta mig själv precis som vilken mainstream tonåring som helst. Vissa saker förändras inte så mycket. Så, det var den sista bokfemman.

Det är med sorg i hjärtat jag säger tack och hej till den företeelsen. Hej hej!

Kommentarer
Postat av: Calliope

Det var ett jättebra tema, ju! Framför allt var det den absolut bästa beskrivning av Pelzer-folket jag någonsin läst. Mitt i prick :)

Postat av: Pysseltanten

Älska dig själv - den läste jag också då jag gick i gymnasiet... Jösses.

2008-04-01 @ 19:44:28
URL: http://enbokomdagen.blogspot.com
Postat av: Pi

Det var med lätt rodnande kinder jag skrev det där får jag nog erkänna. Det bor ju en liten litteratursnobb i mig även om jag försöker dölja det. Att erkänna att jag tyckte att Älska dig själv var enormt klok, tog emot. Det kan jag lova.
Och Pysseltanten vad tyckte du om den? Då på gymnasietiden.

2008-04-01 @ 22:28:37
Postat av: Martina

Åh, Remo-böckerna! De läste jag också när jag var i tonåren, min mor hade hela buntar av dem. Med prislappar där de kostade 1,50:- eller så... den där kärlekstekniken (ja, eller sextekniken då) med 37 steg som Remo praktiserar var ju jättepinsam att läsa om i den åldern =).

Kuriosa: min mor har en hund (dvärgpinscher) som är döpt till Remo efter de böckerna.

2008-04-01 @ 22:48:22
URL: http://etthemutanbocker.blogspot.com/
Postat av: Pi

Hej Martina! Det roliga är att författarna tydligen fick hur många brev som helst från män som ville lära sig Remos teknik. De ville inte tro på att den var påhittad...

2008-04-02 @ 10:04:11
Postat av: *Malin*

Vilket bra val av tema! Om jag hade haft temat hade Lace varit med där också... :-) Men jag var ung och oerfaren när jag valde den som läsning, skylle rpå det.

Eländesporr var ett bra ord tycker jag! För det är ju precis vad det är. Jag har också läst boken, men stannade vid första delen. Många av mina elever plöjer alla böckerna i serien och bara älskar dem och jag kan inte förstå att de orkar.

2008-04-11 @ 11:32:26
URL: http://worldofmalin.blogspot.com
Postat av: Pi

Hej Malin! Visst var Lace pinsam? Men omöjlig att sluta läsa.

När det gäller Peltzer tror jag faktiskt att det är tydligheten som lockar. Jag har läst undersäkningar som tyder på att tonåringar är väldigt dåliga på att förstå andra människors känslor. (Antagligen på grund av den hormonstorm som pågår i kropen.) Men de här böckerna är ju enkla. Inte ens en tonåring kan missförstå hur den stackars David känner sig.

2008-04-12 @ 10:38:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback