Tungsint på Island

Det här ska vara en av nordens bästa deckarförfattare. Det har jag minsann läst. Massor av priser har han fått också. Stiligt värre.

Mannen i sjön - Arnaldur Indridason

Nej! Nej! Nej! Det går inte. Jag orkar inte med ännu en tungsint kommissarie som har dålig kontakt med sina barn. Det spelar ingen roll att författaren är skicklig och att handlingen är riktigt trovärdig för att vara en deckare. Jag har helt enkelt fått en total överdos.

Jag måste ta en deckarpaus. Eller åtminstone hålla mig borta från den här sortens deckare ett tag. För den här boken borde jag egentligen kunna tycka om. Jag har alltid velat åka till Island. Miljön är spännande och människorna heter helt underbart knäppa saker som Bergpora, Erlendur, Sigurdur Oli och Elinborg. Bakgrundshistorien, om de idealistiska ungdomarna som reser för att studera vid universitet i Östtyskland och upptäcker hur deras kommunistiska drömsamhälle fungerar i praktiken, är läsvärd.

Men det hjälper inte! Jag vill bara skrika högt när Erlendur sitter i sin mörka dystra lägenhet och tänker mörka dystra långsamma tankar.

För en gångs skull är den slitna klyshan sann.
- Det är inte du Arnaldur! Det är jag. Du förtjänar en bättre läsare som kan uppskatta dig för den duktiga författare du är. Det behöver inte vara slut för alltid. Vem vet, vi kanske hittar tillbaka till varandra. Men nu vill jag ha en paus i vårt förhållande. En lång sådan.

Kommentarer
Postat av: Marianne

Osis att du valde just den. "Änglarösten" är betydligt bättre.
Fast jag måste erkänna att det där tjatet om den dåliga relationen till barnen, där det dessutom aldrig händer någonting av värde, är jobbigt.
Får se vad jag tycker om "Vinterstaden" som ligger i SUB:en.

Postat av: Pi

Jag vet inte om det hae spelat någon roll, just nu. Men, jag ska nog försöka ge Arnaldur en chans till om ett halvår eller så. Då ska jag titta efter Änglaröster!
Nu blev det bara för mycket.

2007-09-28 @ 08:41:34
Postat av: Västmanländska i Skåne-exil

Verkligen? Ja, men ge honom en chans till så småningom. Det är han värd! ;)

2007-10-01 @ 17:37:24
URL: http://ulejbro.blogsome.com
Postat av: Pi

Jo, jag får nog göra det. Allt tyder på att han är bra. Men just nu var det helt fel bok för mig.

2007-10-01 @ 18:57:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback