Smaklig bok-femma

Jaha, kokböcker den här veckan. Det var till och med svårare än chick-lit. När jag var liten älskade jag visserligen att läsa kokböcker, men det tror jag hängde ihop med att jag är uppfödd på pulver-, burk- och färdigmat. Någon mer än jag som minns tv-middagarna i folietråg? Min mamma var inte direkt intresserad av matlagning.
Idag är mitt intresse för kökböcker betydligt mindre. Men självklart tänker jag vara med ändå.

Annorlunda kokbok - Den här boken köpte jag för jättelite pengar någon gång på 80-talet. På den tiden var den chockerande snygg. Mycket vackrare än någon annan kokbok jag någonsin sett. Recepten kom från Restaurang Annorlunda i Stockholm. Många var vegetariska vilket jag tyckte var ganska konstigt, då. Idag tror jag att restaurangen är borta för länge sedan. Men boken finns kvar, åtminstone i min bokhylla.

Köp hem 5 - Praktisk liten bok som jag köpte i present till min man eftersom han fick en stor fin Sabatierkniv i julklapp. Jag gillar konceptet som bygger på att alla rätter bara har fem ingredienser. Nåja, lite fusk är det, förstås. sådant som matolja och kryddor får man räkna med att ha hemma.

Arlas kokbok - Jag älskar Arlas receptbroschyrer. Därifrån har jag tagit väldigt många av mina favoritrecept. I deras kokbok finns lite av varje. Bästa receptet? Fisksåsen med stort F. Den är grym. Den, en bit stekt lax, lite råris och sockerärtor... Det är allt som behövs för att göra mig lycklig. 

Den nya maten - Den här boken kom med som tillbehör till den matberedare från Braun som jag och maken fick i bröllopspresent. Sådan böcker brukar vara rena skräpet, men den här var ett undantag. Den innehåler massor av tre-rättersmenyer och under en lång period hade vi för vana att prova en ny meny varje söndag. Ibland blev det fantastiskt gott och ibland rent ohyggligt äckligt (avokadosoppa med räkor. Huuu....) Roligt var det i alla fall.

Till bords med Saltöborna - Viveca Lärn
Charmig bok som jag egentligen inte använder speciellt mycket. Däremot tycker jag om att bläddra i den. Här knyts recepten ihop med berättelser från Saltön. Här finns till exempel Klasses klassiska paella och MacFies rönnbärsbrännvin. Mycket fisk och många små historier. Charmigt som sagt...

Och nu är jag så hungrig att jag håller på att svimma. Mat. NU!

Kommentarer
Postat av: Susanne

Men avokadosoppa som är så gott!
Kommer faktiskt ihåg restaurang Annorlunda från den tid jag bodde i Stockholm, på 80-talet. Men jag minns ingen kokbok. Den skulle jag behövt nu när sonen gått och blivit vegetarian - och jag hängt på för enkelhetens skull.

Postat av: Pi

Vad roligt att höra av någon som faktiskt har sett restaurangen. Jag har aldrig varit där.
Avokadosoppa... jag ryser fortfarande. Men jag hatar avokado i alla former. Jag tycker att det smakar härsket fett.

2007-09-15 @ 19:51:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback