Hjääälp, en chic-lit-femma!!

Aj aj aj! Malins svåraste bokfemma hittills! För mig alltså. Inte för att jag inte läser chic-lit, för det gör jag visst. Fast inte så värst ofta. Problemet är att jag inte kommer ihåg böckerna. Det är mysig slit-och-släng-litteratur för mig. Den litterära motsvarigheten till en påse chips ungefär. Gott för stunden - men ingenting som man kommer ihåg.

Men jag är inte den som ger upp så lätt, minsann. Här ska vi se...

En oväntad semester - Marian Keyes
Min favorit bland hennes böcker. Den här boken tycker jag är betydligt roligare än hennes andra. Böcker som utspelar sig på behandlingshem är en favoritgengre, faktiskt. (Ett tips där, Malin)

Bridget Jones Dagbok - Helen Fielding
Så klart! Det här är väl den klassiska chic-litboken? Det är svårt att inte tycka om Bridget och hennes tanttrosor.

Ta vad man vill ha - Louise Boije af Gennäs
Kanske ingen klassisk chic-lit, men nog är det en tjejbok! Det här är en orgie i allt jag någonsin gjort, eller velat göra fast inte riktigt vågat ,när jag har varit riktigt trött på killar. Rasande tempo från början till slut. Jag hade gillat den ännu bättre utan den sorgsna undertonen och den totala avsaknaden av geografisk placering. Ni som har läst den vet nog vad jag menar. Det känns som om den är skriven för att kunna säljas utomlands, vilket bara verkar konstigt och störande för mig.

Systrar - Rita Mae Brown
Jag älskar tanterna i Steel Magnolias! Den där sliskiga historien med Julia Roberts får jag lite kväljningar av. Men tanterna! Love them. Shirley MacLaine och Olympia Dukakis är de släktingar jag skulle vilja ha. I den här boken dyker de upp igen. Nej, det är inte samma personer. Men samma sorts människor. Julia och Louise är systrar som växer upp, skaffar familj och åldras tillsammans med en samling udda människor i staden Runnymead. Det här är en favoritbok. Sa jag att den utspelar sig i Sydstaterna...? LÄS!

Circle of friends - Maeve Binchy
Det här är kanske att strecha lite på chic-lit-terminologin. Eller kanske inte? Det är något vilsamt över Binchy. Det här är verkligen inte min favoritlitteratur, men ändå finns det något väldigt trivsamt med att kura ihop sig i fotöljen en regnig höstkväll med den här boken. Det är rart, romantiskt och irländskt. Ibland räcker det alldeles utmärkt.

Klar! Det var svårt! Riktigt svårt faktiskt. Men det gick ju. Och när det gäller Systrar, så menar jag verkligen allvar. Läs den. Det är en riktigt rolig och härlig bok. Nu ska jag surfa lite och se vad jag har missat.

Kommentarer
Postat av: Maria

Jag funderade också på att ta med en bok av Maeve Binchy, men jag lyckades fylla ut listan ändå. Jag har nämnt henne ganska många gånger förut... Jag har inte läst någon av de andra böckerna du nämner, men särskilt "Systrar" låter rolig!

Postat av: Pi

Hej! Jag tyckte det här ämnet var svårt. Så jag har nog tänjt lite på gränserna. Systrar är ingen klassisk chic-lit, jag tror inte att begreppet fanns när den skrevs. Men det gör ju boken sämre, snarare tvärt om.

2007-09-04 @ 13:29:53
Postat av: *Malin*

åh, det var ett bra tips. Tål att tänkas på. Jag antecknar och tackar! :-)
Själv gillade jag inte alls Bridget Jones som bok, däremot fullkomligt älskar jag filmen. Helskumt.

2007-09-04 @ 20:36:50
URL: http://worldofmalin.blogspot.com
Postat av: Mim

Ah, tack för tipsen. Har läst de flesta (glömde ju själv ta med Helen Fielding i min lista!) men Systrar verkar ju som sagt spännande!

2007-09-05 @ 10:24:40
URL: http://www.metrobloggen.se/bokgrottan
Postat av: Pi

Det verkar inte som om den totala mängden chic-lit är så stor. Samma böcker verkar dyka upp på de flesta listor. Men det är ju en ung genre. På något sätt känns den 80-talets tantsnusk-böcker fast nu med humor.
Jag är för övrigt lite böjd att hålla med dig Malin. Bridget Jones är en av de väldigt få filmade böcker jag gillar. Normalt avskyr jag att se film på böcker jag redan läst.

2007-09-05 @ 10:40:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback