Pi goes Svenska Akademien

Mitt alldeles eget bok-femman-pris. Aaah, det känns ju alldeles förnämligt. En utomordentlig bok-femma av den alltid lika förträffliga Malin. Det är lika bra att jag sätter igång direkt, innan all denna makt stiger mig åt huvudet och gör mig uppblåst.

För en gång skull tänkte jag ta tillfället i akt att gå utanför mina vanliga favoriter. Marquez och Steinbeck har ju faktiskt redan fått nobelpriset och Stephen King är antagligen rikare än Gud. De behöver inte flera priser. Så istället tänkte jag belöna några som antagligen aldrig varit med på mina listor förut.

Johan Hilton - För boken No tears for Queers
Den här boken var en ganska rejäl ögonöppnare för mig. Jag ska inte påstå att jag inbillade mig att jag inte hade några fördomar alls. Men jag trodde nog att jag var ganska förnuftig. Så klart att homosexuella ska få gifta sig och adoptera, det har jag tyckt så länge jag varit vuxen. För mig har sexuell läggning länge varit ungefär lika intressant som hårfärg. Jag har betraktat homosexualitet ungefär som rödhårighet. Inte lika vanligt som andra hårfärger, men i övrigt bara en variation av mänskligt utseende. Därför har jag haft svårt att förstå att somliga gör sin sexualitet till en så stor och viktig del av sin personlighet. Jag kunde känna att vissa människor definierade sig själva som Bög eller Flata i första hand och först därefter som lärare, bokälskare, passionerad hästtjej eller vad det nu kunde vara. Varför skulle just det vara så viktigt?
Den här boken fick mig att ändra ståndpunkt helt. När man riskerar att bli mördad för att man är homosexuell så kan ingenting vara mer centralt. Helt plötsligt insåg jag att jag faktiskt är en del av heteronormen och att andra har tolkningsföreträde i de här frågorna. Att jag bor i Sveriges farligaste stad för homosexuella, goa glada Göteborg, får mig att skämmas för min stad.

Lars Norén
Kan akademien belöna Fo och Pinter, så kan jag belöna Norén. Grattis Lars. När de visar Norén på tv så är det en högtidsstund för mig. Då vill jag inte ha sällskap. Långt, nattsvart och emellanåt vansinnigt roligt. Natten är dagens mor och Kaos är granne med gud är favoriterna. Men det beror nog bara på att jag sett dem så många gånger.

Johan Cullberg
Klok psykolog som har skrivit flera läsvärda böcker. Men framför allt för att han på ett fullkomligt logiskt sätt förklarar vad som kan ligga bakom det som kallas vansinnesdåd i rubrikerna. Helt plötsligt förstår man hur det vansinniga beteendet kan vara helt rationellt för den som utför det. Imponerande, tycker jag.

Anders Jacobsson och Sören Olsson
Jag kanske inte uppskattar böckerna så väldigt mycket. Jag är ju jämnårig med dem och var alltså vuxen när de började skriva böcker. Men de fick unga killar att läsa böcker. Under en period läste nästan alla unga killar böckerna om Sune och Bert. Det tycker jag inte att de har fått speciellt mycket beröm för.

Oliver Sachs
Det här är en man som får det att snurra i huvudet på mig. Ungefär på samma sätt som när jag ligger i sängen och funderar över det där med att rymden är oändlig. Skillnaden är att Sachs skriver om hjärnan. Mannen som förväxlade sin hustru med sin hatt, är favoriten. Jag misstänker att Sachs har en gudstro som jag inte har. Men det gör ingenting. Jag är lika fascinerad av hans skriverier ändå.

Så där. Nu är prisutdelningen slut. Det är dags att gå hem. Så shas, ta med er era priser och packa er iväg nu.


Kommentarer
Postat av: Lotta

Hej,
Några intressanta som jag inte läst och jag önskar jag kommit på att ge Norén ett pris :)

Postat av: Johanna/bokidioten

Pi, du skriver så underbart! Det är alltid kul att gå in och läsa vad du skriver. Och du gör dig som utdelare av bokfemmepriset!

2007-10-16 @ 10:27:58
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: *Malin*

Åh vad många ni är som har med författare man inte hört namnet på innan... Skäms lite nu faktiskt. Men då har jag lite att göra framöver. :-)

2007-10-16 @ 11:19:44
URL: http://worldofmalin.blogspot.com
Postat av: Pi

Jag har tittat lite på andras listor och så klart sett flera förattare som jag önskat att jag kommit på. Så är det ju alltid.
Tack snälla Johanna. Jag känner mig som född till prisutdelare.
Malin - jag är väl ungefär 15 år äldre än du. Så du har massor av tid att läsa ikapp. Själv är jag helt borta när det gäller dagens ungdomsböcker. Och där lär jag aldrig komma ikapp.

2007-10-16 @ 13:27:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback