5 olästa

Nu tycker jag att hon är lite jobbig, den där Malin. Ska jag behöva erkänna vilka böcker jag inte har läst? Ja, det är klart att jag ska! Jag gillar bok-femmorna och jag tänker minsann vara med även när det svider lite i självkänslan. Om det bara vore enkelt så skulle det ju inte vara värt att göra.

Så här kommer min lista över böcker jag önskar att jag hade läst, men som av någon anledning alltid blir kvar i bokhyllan.

Jerusalem - Selma Lagerlöf
Jag är helt säker på att Jerusalem är en fantastiskt bra bok. Jag blir lika övertygad varje gång jag läser ett citat från den eller hör någon prata om den. Men läser jag den? Icke! Tre sidor tror jag att jag kom en gång, innan något annat lockade mig ifrån den. Men en vacker dag så händer det kanske. Fast det börjar faktiskt kännas troligare att jag faktiskt ska vinna på Lotto.

Brott och straff - Fjodor Dostojevski
Oooohhh, det där svider. Men det går inte. Jag står inte ut med ryssar. Okey, det finns undantag. Jag kan läsa Gogol, Tjechov och Solsjenitsyn men allt annat har tråkat ut mig till tårarnas gräns. Eller snarare till mordets. Det brukar räcka med 40-50 sidor innan jag börjar sitta och hoppas på att alla ska dö. Helst omedelbart. Men samtidigt så ska man ju förstås ha läst Brott och straff. Så klart. Värdslitteratur ju.

Stormen och vreden - William Faulkner
Den här boken tror jag att jag försökte läsa för tidigt. Enligt min pappa så var Faulkner en av världens bästa författare. Så jag tog mig an den här boken med stormande förväntningar. Och fattade ingenting. Jag tror faktiskt att jag tog mig igenom den. Men jag har ändå inte läst den, på riktigt. Och jag har alltid tänkt att jag ska läsa den med mer vuxna ögon. Men det tycks aldrig bli av. Det finns alltid något annat att välja. Tydligen.

Bibeln
Jag hyser en mycket stark misstänksamhet mot alla religiösa människor. Trots att jag har träffat massor av fantastiska troende människor som jag verkligen tycker om. Problemet är de andra. De där som använder så mycket av sin tid och kraft till att fundera över andra människors synder.  Som inte bara kan vara nöjda och lyckliga över att vara trygga i sin egen tro, utan som måste använda den till att se sig själva som bättre och mer värdefulla än andra. De fanatiskt kristna skrämmer mig. På riktigt. De där som är beredda att ta till våld för att hindra andra människor från att synda. Så bibeln intresserar mig. Jag vill veta mer. Men, att läsa bibeln är ju så fullständigt fantastiskt tråkigt. Så det får vänta.

Blecktrumman - Günter Grass
Den här boken har jag velat läsa precis hur länge som helst. Problemet är ju att jag har sett filmen. Och att jag har försökt läsa Flundran. Flundran var den bok som till sist fick mig att ge upp principen om att läsa ut varje bok jag påbörjade. Jag är helt säker på att Blecktrumman är hur bra som helst. Men det blir bara inte av. Bara namnet Grass får mig att minnas de där timmarna av absolut leda. Samtidigt så är ju filmen så bra. Och boken måste ju bara vara bättre. För Blecktrumman kan väl inte vara undantaget som bekräftar regeln? En vacker dag ska jag ta reda på det.

Så, det var ju inte så svårt som jag trodde. Även om det tog emot lite att erkänna.

Kommentarer
Postat av: camilla

Bibeln var en kandidat till min lista den här veckan. Jag har semireligiös uppväxt och bibelkunskap studerades flitigt när jag var liten på väg att bli större. Bokstavstroende konservativa kristna stod för pedagogiken där. Nu var jag lite skeptisk, så när jag förstod att det fanns en annan skapelseberättelse med dinosaurier och grejer, så la jag ner biblandet helt och hållet.

Men jag skulle vilja läsa om den. Med mina mer kritiska vuxenögon. Och för att se hur mycket jag egentligen kommer ihåg. Men jag har inte kommit mig för, för "läsa bibeln är ju så fullständigt fantastiskt tråkigt" som någon så träffande uttryckte det ;)

Postat av: *Malin*

:-) Visst var det jobbigt?! Det var riktigt smärtsamt den här veckan.

Bibeln har jag bara läst delar av. Brott o straff tror jag att jag har läst, för typ hundra år sen. Den skulle definitivt behöva fräschas upp i minnet. Någon gång. :-)

2007-10-09 @ 08:15:44
URL: http://worldofmalin.blogspot.com
Postat av: Pi

Jag skulle behöva en "Barnens bibel" fast för vuxna. Eller som Det Bästa-koncentrat. Bibeln skulle behöva en bra redaktör helt enkelt.

2007-10-09 @ 08:21:42
Postat av: PGW

Pi, bra idé. Bibelns greatest hits. Den verkar lagom att läsa.

2007-10-09 @ 18:39:48
URL: http://palegreenwoman.blogspot.com/
Postat av: Klara

Läser religionsvetenskaplig grundkurs på universitet och tycker att min lärare i judendomsdelen uttryckte det så bra när vi skulle gå igenom något som då hade sin grund i någon berättelse i bibeln -

"Kan ni historien? Om inte - gå och köp en barnens bibel på vägen hem och läs ikväll så kan ni alla historier sen!". Tycker det kändes väldigt sympatiskt. Har läst delar av biblen innan när jag läste litt vet och då fick man ju känsla för språk mm. Men själva historierna "Det bästa", som Pi uttrycker det, finns ju i barnens bibel!

För övrigt hade du ju klassiska "Böcker som jag kanske borde ha läst men som jag bara kommit så långt att jag köpt hem och därmed känner mig lite nöjd" på din lista! Kan instämma i de flesta!

2007-10-09 @ 22:26:58
URL: http://klarastext.blogg.se
Postat av: Pi

Jag kanske ska försöka fynda en Barnens bibel på något antikvariat? Jag har inte ens en vanlig bibel hemma. Men jag tror att det finns en psalmbok någonstans. Kanske.

2007-10-10 @ 08:59:39
Postat av: e

Det finns nåt som heter Pek-Biblen. Bibeln som pekbok om jag har förstått det rätt. Kanske kan vara något :) Och Jerusalem finns ju på film ;)

2007-10-10 @ 18:47:51
URL: http://fikalite.blogspot.com/
Postat av: Pi

Titta Jesus!
Heh, jag kanske ska börja där.

2007-10-11 @ 12:41:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback