3 böcker i en blogg

Vissa böcker har man helt enkelt inte speciellt mycket att säga om. Det här har varit litterära motsvarigheter till en påse chips och en coca cola. Jag förstår inte rktigt varför jag läser sådant här just nu, men det tycks vara det enda jag orkar med för ögonblicket. Det känns som om jag skulle behöva en Anna Skipper som kom hem till mig och rensade min bokhylla och slängde all skräplitteratur och fyllde på med nyttigaa näringsriktiga böcker.

Nåja, de här böckerna har jag läst de senaste dagarna. Jag skyller på att jag har varit förkyld.

Olycksfågeln - Camilla Läckberg
Den här boken glömde jag ungefär lika snabbt som jag läste den. Normalt så uppskattar jag Läckbergs persongalleri. Men den här boken var faktiskt inget vidare. Framför allt stör jag mig på småsaker. Som dokusåpan. Vad är meningen med den? Och varför skulle någon ställa upp i en dokusåpa där det inte finns några som helst priser? Äsch, glöm det sista. Vissa skulle förstås göra vad som helst bara för att få vara synas i tv.

Tyskungen - Camilla Läckberg
Ytterligare en lättläst deckare. Fast den här tyckte jag faktiskt lite bättre om. Ingen mördare i kursiv stil heller. Pluspoäng för det!  Men som sagt, den här boken lånade jag bara för att den råkade finnas inne på biblioteket. De brukar alltid vara ut¨lånade, så det kändes som om jag borde passa på.

Freja - Johanne Hildebrand
Lite småporrigt i bronsåldersmiljö. Men lite kul är det allt att läsa om Freja, Oden, Tor, Loke och Balder. Det är ett väldigt offrande hit och dit vilket känns som ett väldigt slöseri på mat och guld.  Tillräckligt roligt för att jag ska försöka låna de följande delarna var det i alla fall. Jag kan ju inte bara läsa deckare.

för övrigt kämpar jag på med Jelinek. Men det är svårt. Typsnittet stör mig våldsamt. Att handlingen inte precis är lättillgänglig gör ju inte läsandet lättare. Här får man minsann inte tycka om någon.


Kommentarer
Postat av: Klara

Haha! Vilken rolig liknelse! Men "Du är vad du läser" kanske är nästa stora tv-satsning!? Vore kul iaf!

Postat av: Pi

Jag vet inte hur roligt det skulle vara i verkligheten. Jag är lite rädd för Anna Skipper.

2007-10-15 @ 12:10:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback