En thriller-femma idag, alltså.

Ah, Malin är tillbaka utan datastrul den här veckan. Så trevligt. Denna veckan är det thrillers som gäller. Hmm, thrillers?. Det kändes inte så lätt. Men skam den som gersig. Här kommer mina fem.

Nej, det gör de tydligen inte. Jag kommer inte på en enda. Jag får besöka mina bokhyllor.

Så där ja. Det fanns lite thrilleraktiga saker där minsann. So, here goes;

Resor med moster Augusta - Graham Greene
Nu vet jag inte ens om Moster Augusta verkligen ska räknas som en thriller. Jag hade lika gärna kunnat välja Vår man i Havanna, eller Brighton Rock. Jag valde den här titeln bara för att det är den roligaste. Han fick ju aldrig nobelpriset, den gode Greene. Så jag hoppas att han blir belåten med att åtminstone hamna på en svensk bok-femmelista. Fast det är kanske lite övermaga att tro, förstås.

Schakalen - Frederick Forsyth
Ett planerat mordförsök på president de Gaulle. Från första sidan vet man att det inte kommer att lyckas. Och ändå blir det spännande. Det är en prestation, tycker jag. Så, en applåd för detta.


Identitet Kain - Robert Ludlum

Den första boken om Jason Bourne. Den här boken tyckte jag var tokspännande när jag läste den under ett par sommardagar. Fast i min fantasi såg han verkligen inte ut som Matt Damon. Men tro inte att jag klagar. Damon fungerar för mig... (Här har jag redigerat lite. Eftersom jag är senil.)


Den lilla trumslagarflickan - John Le Carré

Ännu flera spioner. Och den här författaren kanske faktiskt vet vad han pratar om. Han har åtminstone arbetat inom den brittiska underättelsetjänsten. George Smiley är tillbaka!


När lammen tystnar - Thomas Harris

Egentligen förknippar jag thrillers med spioner. Men eftersom jag upptäckt att seriemördare minsann räknas in till thrillerfacket så kan jag ju bara inte utesluta den coolaste seriemördaren av dem alla. Ja Hannibal Lector alltså, inte det där miffot de jagar. Nej, Dr Lector ska det vara. En seriemördare måste ju kunna bjuda på lite intellektuellt motstånd om de ska vara intressanta. I böckernas värld alltså.

Det är ju ganska typiskt att det bara är gamla böcker på min lista. Thrillers är uppenbarligen något jag i stort sett har slutat läsa. Men fem gamla godingar fick jag ihop i alla fall. Inte illa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback