Ung fantasy

Drakar, alver, dvärgar och onda urgals (eller kan det vara urgaler på svenska kanske?). Ja, det är barnsligt, men underbar nattläsning. Och bok två är betydligt bättre än den första.

Eldest - Christopher Paolini

Den här amerikanske killen var bara 15 år när han började skriva första delen; Eragon. Och ja, det märktes. Det var påfallande ofta hjälten slogs medvetslös för att handlingen skulle kunna föras framåt. Nu är han 22 eller 23 och del två finns i pocketversion. Det märks att författaren har blivit äldre och fått ett bättre grepp om skrivandet.

En ung pojke och hans drake är hoppet för världen. Nu ska de slåss tillsammans med människor, dvärgar och alver mot den onde fienden. Nej, det är ju inte nytt precis - men jag tycker inte att det gör något. Det är en saga skriven av någon som älskar sagor. Det finns ett hjärta och en berättarglädje som gör att jag gärna förlåter den kantiga berättartekniken. Dessutom är jag väldigt förtjust i draken. Hon är en av behållningarna i boken.

Och den goda nattsömnen förstås. Själva anledningen till att jag över huvud taget läser fantasy.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback