Rea-fynd

Jag brukar inte handla speciellt mycket på bokrean. Jag har helt enkelt inte plats för många fler böcker nu. Men den här lilla boken kunde jag inte motstå på efterrean där de böcker bokhandeln inte lyckats bli av med såldes för 50 % av reapriset. 24 kronor var som hittat.

Gryningen kommer aldrig åter - Daniel Woodrell

Titeln är ju gräslig, men baksidan lovade en grym, vacker och omskakande barndomskildring. Och för en gång skull höll boken vad baksidan lovade. Det här var en bra bok. Upplägget är inte originellt. En ung pojke lever ett trasigt liv med en drogmissbrukande brottsling som kanske är hans pappa och en flirtig, ständigt berusad mamma. Våld och hot om våld ligger som en tung filt över varje händelse.  Kärleken mellan mor och son finns där, men ingen av dem förmår rädda den andre.

Det som lyfter boken är språket och de oväntade vändningarna. Jag blev överraskad. Det blir jag sällan. Och den klibbiga titeln får sin förklaring på den allra sista sidan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback