En bokfemma

Det här är ju en riktigt bra idé! Att tänka på böcker man läst är roligt! Via andras bokbloggar hittade jag till Malins blogg. Just denna veckan handlade det om verklighetsbaserade böcker som betytt mycket för en.

Det var inte så lätt. Jag gillar ju egentligen inte sanna historier. Men jag har ju förstås läst ett antal ändå. Jag ska inte påstå att alla dessa fem böcker har betytt mycket för mig. Men de har i varje fall stannat i minnet. Det är inte illa.

Rosario är död - Maj-Gull Axelsson
Detta är ju sanna berättelser även om de är skrivna av en reporter. Reportageböcker tycker jag däremot väldigt mycket om. Och vem skulle berätta Rosarios historia om inte Axelsson gjorde det? Rosario kan inte göra det. Hon dog av infektion som hon fått av en avbruten massagestav som fastnat i hennes underliv. Det här är den äckligaste och mest upprörande bok jag någonsin läst.

Ingen dans på rosor - Hannah Green (tror jag, orkar inte googla nu)
Den här läste alla när jag var i tonåren. Schizofreni var jättespännande. När jag läst om den som äldre blir logiken i sjukdomen tydligare än vad jag märkte när jag var ung. Då har jag en känsla av att jag upplevde själva tillfrisknandet som lite trist. Det fascinerande var ju att läsa om när hon var sjuk.

Sybil - Frieda Reeta Schrieber
Ytterligare en schizofrenibok. Denna gång med seriös personlighetsklyvning och många personligheter. Jag har visserligen mycket psykisk sjukdom i släkten, men jag tror inte att det var därför jag var så intresserad. Jag misstänker att det snarare var behovet av att kunna definiera mig själv som normal, som gjorde att jag läste allt jag kunde hitta om psykiska sjukdomar.

Vingklippt ängel - Berny Pålsson
Tja, vi tar väl lite mer psykologi. Detta är en senare bok som jag läste med en hel del behållning. Främst för att det är skrämmande att se hur dåligt psykvården fungerar för unga människor.

Burpojken - Torey Hayden
Jag är inte riktigt säker på sanningshalten i hennes historier. Men det är jag beredd att strunta i. Det här var den
första Hayden-bok jag läste. Sedan dess tror jag att jag har läst allt. Jag gillar de här böckerna. Lättläst och alltid med stort hjärta och hopp för barnen.


Kommentarer
Postat av: Malwa

Jo, det är Hannah Green hon heter och den boken är *så* bra! Det var den första bok jag sträckläste på engelska.

Postat av: Pi

Imponerande att jag kom ihåg det. Men böcker som man läste i tonåren är något speciellt.

2007-05-16 @ 16:59:37
Postat av: *Malin*

Oj, jag har inte läst några av dina böcker på listan... Men det är ju bra att ha fått lite nya boktips -tack!

2007-05-18 @ 16:55:42
URL: http://www.worldofmalin.blogspot.com
Postat av: Pi

Inte? Då hoppas jag att du hittar något du gillar. Axelssons bok är riktigt otäck, men läsvärd.

2007-05-21 @ 17:17:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback