5 böcker om kärlek

Hjälp! Ett ännu svårare ämne. Jag gillar verkligen Malins idé med bokfemman - men oj, vilka problem jag får med att hitta böcker på ämnet kärlek.

Jag tror att jag får tolka ämnet lite friare. Annars är jag körd. Storslagna kärleksromaner är inte heller vad jag brukar stoppa ner i min bibliotekskasse och i bokhyllan ekar det ganska tomt i den romantiska sektionen.

Hundra år av ensamhet - Gabriel Garcia Marquez
Mer storslaget kan det inte bli. Visserligen flera generationer av kärlek. Men vem bryr sig. Den här boken är jag beredd att peta in i vilket favoritlista som helst. Här finns kvinnor som är så vackra att de lyfter och försvinner svävande bort mot himlen för att aldrig återses, förbjuden kärlek, lycklig kärlek, olycklig kärlek, allt. Detta har varit min favoritbok sedan jag var femton år och jag misstänker att den kommer att vara det även när jag är sjuttio.

Kvinnorummet - Marilyn French
Min feministiska bibel som tjugotreåring. Inte lycklig någonstans, men den kändes så sann och så bitter. Nu var det länge sedan jag läste den. Men jag minns fortfarande hur rasande arg jag blev och hur jag omväxlande hatade män samtidigt som jag var så tacksam för att min pojkvän minsann inte var sådan. 

High Fidelity - Nick Hornby
Är ju ett måste för alla som gillar listor. Kanske inte storslaget romantiskt, men tilräckligt för mig. Egentligen är det ju en bok om ett förhållande som har tagit slut. Men jag tycker att den platsar ändå.

Farliga förbindelser - Choderlos de Laclos
Att man kunde skriva så här 1782? Så smart, så cyniskt och så fullständigt bedårande. Den var en skandal när den kom ut och det är lätt att förstå.  Jag är så fascinerad av hur den är skriven. Vem hade kunnat tro att en brevroman från 1700-talet kunde kännas så sann idag. I love!

Giftormen - Anne Fine
En kärlekshistoria på väg mot katastrofen. En medelålders universitetslärare med ett söndertrasat ansikte inleder ett förhållande med en nittonårig elev. Det låter inte som en bra ide´och det är det förstås inte heller. Det är nattsvart, våldsamt och mycket bra.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback