Unga killar med Aspergers

Jag gillar ju inte memoarer. Men reportageböcker däremot är en helt annan sak. Vad det här ska beskrivas som. vet jag inte. Men lite intressant var det i alla fall.

Jag är ändå jag

Boken består av texter skrivna av fyra unga killar med Aspergers syndrom. De handlar om livet, drömmar, vänskap, kärlek och framtiden. Som vuxen är det enkelt att se att deras tankar och drömmar inte skiljer sig speciellt mycket  från vanliga ungdomars. Inte alls förrsten. De är osäkra precis som alla andra. Skillnaden är att de kan knyta sin osäkerhet och sina problem till en diagnos. Och kanske att andra gör det.

Tyvärr var boken inte direkt fängslande. Jag är lite för gammal för att tycka att det är speciellt intressant att läsa om tonåringar drömmar. Framför allt när det handlar om körkort, stjärnstatus som musiker och toppjobb. Men jag läste ändå ut den och några nya kunskaper och tankar har jag säkert fått på köpet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback