Hur ska jag nu kunna sova?

I morse läste jag ut den. Nu är goda råd dyra. I nästan 4 månader har jag somnat till samma bok, men nu är den verkligen slut. 513 sidor sömnpiller som jag kommer att sakna länge.

The Algebraist - Ian Banks

Man skulle kunna tro att den var fantastiskt tråkig. Men så är inte fallet. Min hjärna är helt enkelt inställd på att brittisk, eller möjligtvis amerikansk, science fiction = sömn.

När min mamma fick cancer och gick bort var fantasy det enda jag kunde läsa. Att få försvinna bort i en helt annan värld där sorg orakades av förbannelser, onda trolkarlar och vansinniga gudar var en lättnad. Jag plöjde den ena kassa serien efter den andra. Efter ett tag började det bli ont om dem på biblioteket och jag plockade med mig lite SF som komplement. Det fungerade till och med ännu bättre. Det var overkligt, lite svårläst och inte riktigt min genre. Efter ett halvår med denna bokdiet hade hjärnan vant sig.

Det är många år sedan. Men det fungerar fortfarande. Och jag är så tacksam. Tidigare hade jag riktigt svåra sömnproblem. Minst två nätter i månaden fick jag gå till jobbet utan att ha sovit något alls. Visserligen väldigt praktiskt vid tentapluggande - men totalt utmattande när jag väl hade börjat arbeta. De här problemen är i stort sett helt borta.

Boken då? Jag tänker inte ens försöka beskriva den. Krig, raser som lever i miljarder år, artificiella intelligenser, rymdskepp och en hemlig lista som alla är ute efter. Massor av personer / varelser och massor av trådar som på ett ganska elegant sätt knyts ihop på de allra sista sidorna.

Men nu är frågan hur jag ska kunna sova i natt?

Kommentarer
Postat av: Johanna/bokidioten

Jag har vant mig vid att somna med 21:a avsnittet av liftarens guide till galaxen i öronen så jag kan föreställa mig vad du menar. Är det något som hindrar att du läser boken en gång till?

Postat av: Pi

Hmm. Riktigt så bra var den inte. Fast om sömnproblemen kommer tillbaka så kanske det är en bra idé. Jag hittade Eldest liggande i bokhyllan. (Fortsättningen på Eragon) Den verkar fungera ganska bra den också...

2007-04-01 @ 10:04:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback