En helt annan typ av lista

Det är bara att inse faktum. Februari och mars är inte mina bästa månader på året. Jag går omkring som ett regntungt moln och morrar ilsket mot omgivningen. Och jag bryr mig inte om att jag blandar metaforer heller. Det är mars - jag har annat att tänka på! Som hur jag ska komma igenom den här dagen utan börja skrika otidigheter åt främmande människor på spårvagnen.

Jag är inte precis mitt trevligaste jag just nu. Men då passar det ju utmärkt att istället göra en liten lista över böcker jag verkligen avskyr.

Villa Bonita - Naiv historia med ett språk som fick håren att resa sig på armarna på mig. Jag ville bara att huvudpersonerna skulle dö. Det gjorde de inte. Tyvärr.

Tisdagarna med Morrie - Übersentimental amerikansk dynga. Spelar på alla känslosträngar men lämnar bara en äcklig bismak kvar när man läst ut den.

Den nionde insikten - Länge sedan, men jag minns den fortfarande avsky. Ett helt ogenerat försök att tigga pengar till någon slags konstig sekt av flummare.

Da Vinci-koden - Skulle ju kunnat bli så spännande om Brown hade kunnat skriva... Men hans figurer är platta som tapeter. Fast det värsta är alla ledtrådar. Subtila som dinosauriespår i nysnö. Jag vill inte lista ut allting långt före världens främsta expert på religiösa symboler. Jag känner mig inte smart av att fatta allting fortare än huvudpersonen. Jag känner mig som om jag blir behandlad som en idiot.

Det får räcka för ögonblicket. Det finns visserligen fler böcker som jag avskyr - men nu är min lunchrast slut.




Kommentarer
Postat av: Ka

Uh! Ja fy fanken för Tisdagarna med Morrie! I en mycket svår period av mitt liv lyckades jag få den i pocket av inte mindre än tre personer! Lydig som jag var läste jag ut den en första gång och kräktes direkt efteråt. Bokstavligen. Har inte läst någon av de andra du skriver om, vilket gör mig glad.

Postat av: Pi

Usch, tre stycken! Men de menade förstås väl.
De flesta verkar tycka att det är en fantastisk bok.
De andra är inte bättre. Men de är dåliga på andra sätt.

2007-08-18 @ 11:47:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback