Bortkastad tid

Nu har jag läst ytterligare en meningslös deckare. Ibland undrar jag om jag inte kunde skriva en bättre själv.

Den misstänkte - Michael Robotham

Jag hade garanterat kunnat skriva en bättre baksidestext med ögonen förbundna. Vad sägs om följande missfoster till mening?

"Samtidigt leds polisen till att tro att det är Joseph som är den misstänkte för mordet på den unga kvinnan."

Que? Antingen tror de att han är mördaren eller så misstänker de att han är det. De tror väl inte att han är misstänkt? Om de inte ens vet det, så lär deras chanser att lösa fallet vara ganska små.

Nåja, boken är lite bättre än baksidestexten. Psykologen Joseph blir ombedd att hjälpa till med profileringen efter ett mord å en kvinna. Det visar sig att han känner kvinnan. Hon är en av hans tidigare patienter. Big surprise! Detta talar han så klart inte omedelbart om för polisen. Av någon anledning misstänker han en av sina patienter för mordet. Varför förstår jag aldrig. Men har man läst baksidan är det inte svårt att lista ut att han har alldeles rätt. Men polisen misstänker alltså istället psykologen. Ack så originellt.

Jag får antingen ta en paus i mitt deckarläsande, eller hitta nya författare. Eller skriva själv. Hmm... Hur svårt kan det vara?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback