Bortkastad tid

Nu har jag läst ytterligare en meningslös deckare. Ibland inbillar jag mig att jag skulle kunna göra det bra mycket bättre själv.

Den misstänkte - Michael Robotham

En sak hade jag garanterat kunnat skriva bättre. Nämligen baksidestexten! Vad sägs om följande formulering?

"Samtidigt leds polisen till att tro att det är Joseph som är den misstänkte för mordet på den unga kvinnan."

Que? Vad är det för underbetald idiot som har skrivt detta missfoster till mening? Antingen misstänker de honom eller också tror de att han är mördaren. Nåja, innehållet är inte lika dumt. Bara småtråkigt. Psykologen Joseph kallas in för att göra en mördarprofil. Det visar sig att han känner den mördade kvinnan. Hon har tidigare varit patient hos honom. Big surprise! Av någon anledning börjar han misstänka en av sina patienter för mordet. Varför förstår jag faktiskt inte - men det kan bero på att jag läste ganska oengagerat. Historien är ganska snårig och även om det står på baksidan att det ska finnas subtila ledtrådar så hittar i varje fall inte jag några. De jag märkte var ungefär lika subtila som elefantspår i snön.

Att psykologen nyligen fått diagnosen Parkinsons sjukdom är lite intressant. Att följa hans symptom är på flera ställen mer intressant än att följa hans jakt på mördaren.

Hmm... skriva en egen deckare.... Hur svårt kan det vara? Egentligen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback