Sömnig fantasy

Min sömn är säkrad för en lång tid framöver. Jag har hittat en ny fantasy-trilogi som vaggar mig till sömns på kvällarna.

The magicians guild - Trudi Canavan

Den här boken har jag i och för sig hållit på med länge. Jag har plockat upp den då och då, men aldrig fastnat. Men nu när mina SF-böcker är slut så tog jag upp den igen.

Den är alltså inget vidare...

Boken handlar om slumflickan Sonea som av en slump upptäcker att hon har magiska krafter. Tyvärr upptäcker magikerna det samtidigt. En magiker som inte kommer från någon av de utvalda familjerna? Det är ju otänkbart...  Hela första boken handlar i stort sett om hur magikerna jagar Sonea som gömmer sig hos Tjuvarna och flyttas från plats till plats. Rent fantastiskt tråkigt. Och anledningen att jag lade ifrån mig boken gång på gång.

Men till slut tar den sig en aning. Soneas krafter blir allt mer opålitliga och det visar sig att magikerna faktiskt menar allvar då de säger att hon är välkommen i magikernas gille. Där hon antingen kan få lära sig att kontrollera sina krafter eller få dem blockerade.

När hon väl blir tillfångatagen och förd till magikerna blir boken i alla fall uthärdlig. Det är klyschigt och ganska enkelt att räkna ut vad som ska hända - men det är i alla fall traditionellt och sömngivande. Jag nöjer mig med det. Nu har jag två böcker kvar i serien och räknar kallt med att somna gott långt in på hösten. De kvällar jag faktiskt inte behöver somna i vettig tid unnar jag mig att läsa bättre böcker. Så Sonera och hennes magikerkompisar kommer garanterat att få stanna i bokhyllan under semestern. Men dit är det två veckor kvar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback