Senaste sömnpillret

Diskuterade SF med en av mina arbetskamrater och frågade om han hade något att rekommendera.
Jo, han är medveten om att jag använder dem som sömnmedel. Och jag misstänker att det var just därför han lånade mig den här boken.

Light - M. John Harrison

Boken börjar med tre sidor hyllande citat från olika tidningar. Det får mig att känna mig aningen korkad. Jag kan nämligen inte alls stämma in i hyllningskören. Jag förstår verkligen ingenting av den här boken.

En kvinna är ett rymdskepp, en forskare är seriemördare, alla vill ha sex med klonen Mona och rymden är full av uppfinningar som försvunna civilisationer lämnat efter sig. På något sätt hänger allt detta ihop, men hur lyckas jag aldrig förstå. Men det kan ju bero på att jag aldrig hinner läsa mer än tre sidor innan jag somnar.

Men som sömnpiller har den fungerat alldeles utmärkt. Nu är den slut.

Kommentarer
Postat av: Åka

Jo, det där är ju en ganska komplicerad bok, eller avancerad kanske man ska säga. Poststrukturalistisk kanske. Det här med att alla möjliga naturlagar faktiskt gäller, det beror bara på hur olika civilisationer har konstruerat sin vetenskap -- eller nåt sånt. Men vad handlade den om? Sex, anorexia, identitet, universum, slumpen. Faktum är att jag nog föredrar att koppla av med böcker med lite rakare handling.

Postat av: Pi

Poststrukuralism fungerar uppenbarligen utmärkt som sömnmedel i alla fall. Det var ändå det enda jag begärde av den.

2008-02-28 @ 18:59:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback