Barnböcker alla borde läsa

Den här utmaningen hittade jag hos Boktokig. Efter att ha listat poesiböcker, så kändes detta hur enkelt som helst.

Momo, eller kampen om tiden - Michael Ende
En av mina favoritböcker. Den skulle kunnat bli så där sliskigt Paulo Cuehlo-klok - men på något sätt lyckas den slinka ut den fällan. Kanske för att den är skriven till barn. Sköldpaddan Cassiopeia är favoriten.

Den oändliga historien - Michael Ende igen
Vem har inte drömt om en sådan bok? En bok som sveper iväg läsaren till en annan värld. Riktigt mysig läsning även när man är vuxen.

Nalle Puh - A.A, Milne
Värlens bästa björn. Full av citat som man kan använda i vardagslivet. Vad sägs om följande? "Jag är en björn med mycket liten hjärna och krångliga ord tråkar ut mig." Det fungerar utmärkt på möten...

Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige - Selma Lagerlöf
Mycket roligare än alla andra geografiböcker man tvingades läsa i skolan. Om jag hade fått läsa geografi i Selmas tappning så hade jag säkert sluppit på 2:a i betyget.

Kometen kommer - Tove Jansson
Muminböckerna gör mig glad. Även om de är vemodiga. Härliga högläsningsböcker.

Kommentarer
Postat av: Malwa

Jo, Ende's böcker är ju *så* bra. Fast jag minns att jag, som tio-elvaåring, var lite besviken när "Den oändliga historien" var slut - den *var* ju inte oändlig... :-)

Postat av: Pi

Ha ha. Ja visst var det surt? Jag kände precis samma sak och då var jag ändå mycket äldre när jag läste den.

2007-06-09 @ 21:05:49
Postat av: Anna

Det här var ju en riktigt rolig lista! Svårt att välja, Tove Jansson hade nog kunnat få vara med på min också...det finns ju så mycket bra! Jag såg utmaningen nästan samtidigt hos dig och boktokig, så jag krediterar er båda :).

2007-06-12 @ 13:07:24
URL: http://www.bokhyllan.wordpress.com
Postat av: Pi

Barnböcker är roligt! Och mycket lättare än poeter. Åtminstone för mig...

2007-06-12 @ 15:05:20
Postat av: Eva

Kul att du valde att göra en lista. Du har ju också hittat riktigt bra böcker!!!!

2007-06-12 @ 17:16:35
URL: http://boktokig.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback