Riktigt tjejig SF

I min värld kan science fiction nästan inte bli bättre än så här. Jag vet inte för vilken gång i ordningen jag läser den här boken, men det har blivit ett antal. Den här boken är svår att inte tycka om och jag brukar ofta rekommendera den till människor som inte har läst SF förut.

Enders spel - Orson Scott Card

Den här boken har allt. En sexårig hjälte som får Jan Guillous alter ego Erik i Ondskan, att framstå som en lyckligt lottad kille. Vänskap, politik  och spelstrategier. Framavlade genibarn, syskonkärlek och psykopatiska bröder. Rymdskepp och insektsliknande utomjordingar. Dessutom är den så sorglig att det är svårt att läsa den utan att få åtminstone någon liten tår i ögat.

Handlingen är enkel. Ender blir antagen till den internationella rymdflottans stridsskola. Hans föräldrar har inget annat val än att låta honom åka. De har blivit tillsagda att skaffa ett tredje barn eftersom deras två tidigare varit lovande men inte helt lämpliga. Ender däremot tros kunna bli det största militära geni som världen skådat. Han är sex år gammal.

Det låter klyshigt - men det blir det inte. Istället är det spännande och sorgligt som fan. Fast slarv i översättningen drar ner lite på intrycket tyvärr. Läs den på engelska istället!

Kommentarer
Postat av: Johanna/bokidioten

jag läste den tidigare i år och älskade den! Önskar bara att uppföljarna var lite bättre

Postat av: Pi

Jag har hört det. Därför har jag faktiskt aldrig brytt mig om att läsa uppföljarna. Jag tyckte att boken var färdig efter första. Jag vill faktiskt inte veta mer. Ovanligt, men sant.

2007-07-31 @ 13:55:34
Postat av: Cj

Tänkt läsa den i evigheter. Första gången jag fick den rekommenderad var också av en tjej. Jag hoppas att det är för att den innehåller mänskliga känslor och relationer. Jag avskyr kall och tråkig SF. Eller ännu värre: samhällstillvänd smörja. *ryser* Vad hände med samhällskritisk, spännande och mänskligt insiktsfull SF?

2007-08-01 @ 13:06:41
URL: http://www.vertigo.se/cj
Postat av: Pi

Det här är raka motsatsen till kall, teknisk SF. Själv hatar jag när det är för mycket teknik och dimensioner då blir jag bara trött. Fast det fungerar när jag ska somna förstås.
Läs den! Det vore jätteroligt att höra vad du tycker om den.

2007-08-01 @ 14:31:16
Postat av: Marianne

Nu har jag äntligen börjat på Ender!
Efter ditt tips för ett tag sedan beställde jag den, men den blev en fördröjning från förlagets sida.
Tycker riktigt synd om lille Ender (men vad lätt det är att glömma bort att han och de andra är så små!) även om jag tror att han kommer klara sig finfint.
Men du rekommenderade väl den till mig som fantasy? Vad är det för skillnad på SF och fantasy? Jag har verkligen nollkoll på dessa genrer... Help.

2007-08-16 @ 11:17:06
URL: http://marremakro.blogspot.com
Postat av: Pi

Jag är senildement! Jag var tvungen att gå tillbaka och läsa mina gamla kommentarer. Tydligen gav jag först lite fantasy-tips men avslutade med att du borde läsa Ender istället eftersom den var bättre - även om den snarare var SF.
Skillnaden, ja... Se detta som min helt personliga tolkning.
SF: Mer eller mindre avlägsen framtid. Jorden finns eller har funnits, laservapen, rymd, utomjordingar och teknik.
Fantasy: Fantasivärld med jordbruk, svärd och magi, dvärgar och orcher. Kommunikation sker via medaljonger och liknande - inga mobiltelefoner!

2007-08-16 @ 11:36:49
Postat av: Marianne

Det är jag också i så fall! Hade ju inte läst din svarskommentar ordentligt...
Nåja, Ender är bra, och fantasy får jag läsa någon annan gång!
Tack för definitionerna, nu klarnade det.

2007-08-16 @ 11:46:43
URL: http://marremakro.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback