Något av en besvikelse

Jag fick ett presentkort på böcker från jobbet så när regnet gjorde ett kort uppehåll så gick jag iväg till Bokia och shoppade lite. Tyvärr hittade jag inte mycket jag verkligen ville ha - men den här boken högg jag direkt.

Min vän Leonard - James Frey

Jag satte ju upp Tusen små bitar som en av första halvårets fem bästa böcker, så naturligtvis ville jag läsa fortsättningen. Att den inte skulle vara lika bra borde jag kunnat räkna ut med röven och en träpinne. (En av mina kompisar brukade säga så.  Jag antar att det är en räknemetod som var populär innan miniräknaren slog igenom på bred front.)

Maffiabossen Leonard var en osannolik, men underhållande figur i den första boken. Här får han en större roll när James har lämnat behandlingshemmet. Tyvärr är boken betydligt mer ljummen än den första. Det är väl naturligt. Att sörja sin älskade och hålla sig nykter ger inte några speciellt färgstarka saker att skriva om. Jag som har försökt sluta röka ett antal gånger är väl medveten om att världen blir ganska grå.

Lättläst är det i varje fall. Trots att Frey hoppar över skiljetecken och bara kommaterar ibland. Normalt skulle det störa mig, men här känns det bra. Jag antar att det delvis beror på riktigt bra översättning. 434 sidor avhållsamhet lyckades jag läsa ut på mindre än ett dygn.

Slutet gör mig aningen konfunderad. När jag läser de sista 50 sidorna får jag en väldig deja vu-känsla. Bilderna blir plötsligt mycket tydligare och filmiska. Det känns som om hela slutet är stulet från någon film jag har sett förut. Fast jag kan inte komma på vilken. Är det någon annan som läst boken och har några tips?
Kanske finns det någon liten bit av sanning i boken? I så fall skulle det inte vara orimligt att det hade använts i en film tidigare. Nåja, i väntan på att någon ska lösa detta mysterium åt mig så hoppar jag på nästa bok.

Kommentarer
Postat av: Boktokar

Hittade din blogg alldeles nyss och läste med stigande förtjusning vad du skrivit. Kul att se vad du tycker om några av de böcker som vi har läst. Kul att läsa om böcker som vi har kvar att läsa. Framför allt, kul att hitta ännu en bokpassionerad person. Länkar till din blogg och hoppas det är OK.
Verkar tycka ungefär samma om James Freys två böcker som jag (och även DaVinci-koden såg jag till stor förtjusning). Hälsningar Boktoka 2

Postat av: Pi

Självklart är det ok. Mer än så! Jag blir jätteglad.
Nu ska jag gå direkt till er sida och kolla in den.

2007-07-19 @ 18:01:05
Postat av: miri

Enligt vad jag hört så är det i USA avslöjat att hela Frey är en bluff, att absolut ingenting i nån av hans böcker är sanning. Vilket inte förvånade mej då jag tyckte Tusen små bitar var alldeles för filmisk och typiskt amerikansk-ruffig-på-ett-romantiskt-men-manlig-sätt för att vara sann. Han framhävde sej själv på ett alldeles för fantastiskt vis för att jag skulle tro på honom. Tydligen vart Oprah rasande när sanningen kom fram då hon sportat honom i sina program! Och i USA ör ju Oprah typ GUD!!

2007-07-30 @ 10:05:39
URL: http://bookofmiri.blogg.se
Postat av: Pi

Hej miri.
Jag visste om det redan när jag läste första boken. Så jag läste den som en roman. Och jag gillade den. Men så har jag aldrig gillat böcker med undertiteln "En sann historia". Verkligheten är överskattad!
Nu vet jag inte om det här är sant - men jag läste att Frey hade fått nobben av 17 förlag när han försökte ge ut Tusen små bitar som en roman. Kanske inte så konstigt att han nappade när något förlag ville att han skulle ge ut den som en sann historia. Fast det var så klart dumt gjort. Att väcka Oprahs vrede kan bara leda till katastrof. Det borde ju vem som helst förstå. Antagligen bygger han en ark just nu.

2007-07-30 @ 12:53:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback