Mer sömnig fantasy

Bok två i serien var tydligen lite roligare. För den här boken gick snabbare att läsa.

The novice - Trudi Canavan

I andra boken blir Sonea novis i magikernas gille. Föga förvånande, för den som någonsin läst en fantasy-bok förut, så avskyr de andra eleverna henne. En flicka från slummen ska få bli magiker! Det är ju skandalöst. De mobbar henne och gör allt för att ställa henne i dålig dager hos lärarna.

Men... Surprise, surprise. Sonea är naturligtvis starkare än någon annan novis! Här blev jag lite trött och funderade på varför alla fantasy-böcker måste vara så vansinnigt förutsägbara. Men sedan kom jag på att det ju faktiskt är därför jag har dem som sömnmedel och lugnade ner mig igen.

Resten är som vanligt. Lite kysk kärlek, massor av intriger och onda, onda magiker som använder svart magi. Ett litet gaytema finns också. Ett mycket kyskt sådant, naturligtvis! Det här är fantasy. Världens minst sexiga genre.


Kommentarer
Postat av: Marianne

Hmm, inser att jag aldrig läst fantasy. Har du något att rekommendera till en nybörjare? Det vore ju kul att testa en ny genre!

Postat av: Pi

Sagan om ringen är ju grunden. Eddings serie om Belgarion (5+5 böcker) är annars en mjukstart med roliga figurer. Undvik Robert Jordan! Tidens hjul-serien är uppe i 20 böcker och är inte slut än...
Fast jag skulle hellre rekommendera Enders Spel av Orson Scott Card. Det är i och för sig snarare en science fiction - men den är mycket bättre.

2007-07-04 @ 14:59:24
Postat av: Marianne

Tack för tipset! Jag har googlat lite på Enders Spel, och den verkar helt klart värd att titta närmare på.
Sagan om ringen har stått i hyllan i en massa år, men det är Ohlmarks översättning. Den lär inte vara någon höjdare, efter vad jag har hört.
Gillar din blogg!!

2007-07-05 @ 08:49:32
URL: http://http://marremakro.blogspot.com
Postat av: Pi

Tack!
Ja, läs Ender. Det är absolut den enda sf-bok som någonsin gett mig lite tårar i ögonen.
Jag har bara läst ringen-trilogin i Ohlmarks översättning. Men jag älskade den från djupet av mitt fjortonåriga hjärta. Så jag är beredd att förlåta lite kantigheter i tolkningen.

2007-07-05 @ 12:35:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback