Engelska spöken

Jag borde ha anat att den här boken inte var speciellt bra. Men, jag var sugen på en spökhistoria så jag köpte den ändå. Desutom så hade jag ju ett presentkort att handla för. Då är jag alltid lite mer benägen att chansa. Det här var dock ett nedköp, tyvärr.

The secret of Crickley Hall - James Herbert

Intrigen är klassisk. Familj i sorg flyttar in i ett gammalt hus som visar sig ha en tragisk historia. Under andra världskriget användes huset för att evakuera barnhemsbarn från London. Tanken var förstås att de skulle vara säkrare på landet. Tyvärr visade sig Crickley Hall vara allt annat än säkert.

Det här hade kanske kunnat bli en bra spökhistora. Fast då hade det krävts att boken hade kortats med minst 200 sidor. 633 sidor var på tok för många. Om familjen hade varit lite mer trovärdig hade också hjälpt. Nu kändes det som om de ena dagen var vettskrämda över vad som hände i huset och nästa dag lallade omkring som om ingenting hade hänt.

Slutet håller på en evighet känns det som. Inte så konstigt kanske, eftersom det är enkelt att förstå precis vad som kommer att hända. Alltså sitter man bara och väntar på att författaren ska bli klar. Men jag tröstar mig med att jag i varje fall inte slösade bort mina egna surt förvärvade pengar på den här boken.

Kommentarer
Postat av: Cj

James Herbert är nog en av tidernas sämsta "skräck"författare.

Postat av: Pi

Jag tror dig! Jag hoppas verkligen att jag inte kan gå till min bokhylla och hitta något av honom som jag köpt tidigare. I så fall skulle jag bli mycket besviken på mig själv. Nu måste jag försöka komma ihåg hans namn så att jag aldrig köper eller lånar något av honom igen.

2007-08-01 @ 14:33:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback