Litterära lögner

Nu har jag hittat den här listan i en massa bloggar.  Så jag tar väl och lägger in den jag med.  De fetmarkerade böckerna har jag läst.

Jag har säkert ljugit om att jag har läst böcker för att verka intellektuell och smart. Men jag hoppas verkligen inte att jag har gjort det efter att  jag fyllt tjugo. Hoppas, hoppas...
Jag är ganska säker på att jag någon gång har ljugit om att jag har läst James Joyce. Det har jag inte! Läst alltså. Ett kapitel i litteraturkunskapen - det är allt. Men eftersom nästan ingen annan heller har läst den, så är ju risken för att bli avslöjad minimal.

1. Jack - Ulf Lundell.
(Läste den i 14-årsåldern och tyckte att alla i boken var sjukt konstiga)
2. Utvandrarna - Vilhelm Moberg.
(Sommarlovsläsning på landet)
3. Hemsöborna - August Strindberg.
(I skolan)
4. Nässlorna blomma - Harry Martinson.
(Alldeles frivilligt!)
5. Röde Orm - Frans G Bengtsson.
(Jajamensan! )
6. Arn-böckerna - Jan Guillou.
(Ja.)
7. Sagan om ringen-trilogin av JRR Tolkien.
(3-4 gånger antagligen. Gillar sagor...)
8. Krig och fred - Leo Tolstoj.
(Nej. Har försökt, men får klåda av ryssar)
9. Svindlande höjder - Emily Brontë.
(Nej, men jag kan möjligtvis ha ljugit om att jag läst denna)
10. Män är från mars, kvinnor är från Venus - John Gray.
(Nej, Trams-larmet går igång bara jag tittar på omslaget)
11. 1984 - George Orwell.
(Så klart. Alla har väl läst den i skolan?)
12. Lysande utsikter - Charles Dickens.
(Vet faktiskt inte. Har läst någon Dickens – men minns verkligen inte vilken)
13. Harry Potter och de vises sten - J K Rowling. (och de följande fem..)
14. Jane Eyre - Charlotte Brontë. (Nix, aldrig ens funderat på det)
15. Da Vinci-koden - Dan Brown. (Läst och avskytt.)
16. Anne Franks dagbok - Anne Frank.

(I skolan)

Jaha, jag har alltså läst 11/16. Det kommer nog inte att bli fler. Jag har ingen lust att läsa systrarna Brontë.

Nu har jag som sagt slutat ljuga. Mitt problem är snarare att själv komma ihåg vad jag har läst. Gång på gång kommer jag hem med samma böcker från biblioteket. Jag läser några sidor - eller i värsta fall halva boken - och så kommer jag på att jag har läst det förut. Jag håller uppenbarligen på att bli dement. Det verkar ju lite trist - men fördelen är förstås att jag så småningom kommer att kunna läsa om alla mina favoritböcker och bli överraskad.


Kommentarer
Postat av: Tekoppen

Hej, jag läser igenom alla dina blogginlägg, det är därför du helt plötsligt får en kommentar så här långt tillbaka :)

Undrar bara lite stillsamt varför du inte har lust att läsa Brontë? Är det av någon särskild anledning? Jag har läst Jane Eyre flera gånger och tycker bra om den. Inte VÄRLDENS bästa, men absolut läsvärd. Men jag vet ju precis hur det är, ibland får man en aversion mot böcker av diverse skäl.

Tack för en bra blogg!

Postat av: Pi

Jag vet faktiskt inte varför. Jag har inget bra skäl. Det känns bara som att om jag har klarat mig bra utan den så här länge, så kan jag antagligen hoppa över den. Fånigt faktiskt. Men kanske beror det på att folk tycker om den, men inte verkar ÄLSKA den.
Å andra sidan läser jag en massa obegåvat skräp som antagligen inte kommer att överleva fem år, så det är verkligen dumt av mig. Men jag har förhoppningsvis tid på mig. En dag kanske...?

2008-03-03 @ 09:27:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback