Lite kladdigt...

Är jag alldeles ensam om att inte gilla Paulo Coelho? Ibland känns det så. När jag surfat runt bland bokbloggar så är det många som tar upp honom som en favorit.

De tycks finna djupa budskap i böcker som Veronica bestämmer sig för att dö, medan jag bara känner mig smutsig och lite klibbig. 

Jag förnekar inte att han är skicklig. Det är han. Jag tror det är där problemet ligger. Böckerna slår an på exakt rätt strängar och sätter fingret direkt på känsloknapparna. Det är så uppenbart vad det är meningen att jag ska känna och tycka, att jag känner mig lite äcklig. Skillnaden mellan att läsa porr och Coelho är inte så stor.

När jag har läst ut någon av hans böcker känner jag mig manipulerad. Det är en känsla jag inte uppskattar det minsta.


Kommentarer
Postat av: Girl Afraid

Åh vad skönt med någon som säger det som det är: skillnaden mellan Coelho och porr ÄR inte stor. Manipulativ känsloporr som marknadsförs så hårt att bara det kan äckla mig.

Postat av: Anonym

En sådan lättnad! Jag är alltså inte ensam. Hittar vi några till kan vi starta en motståndsrörelse.
Pi

2007-01-20 @ 00:31:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback