Jag vill vara en afrikansk kvinna med traditionell figur

Vem vill inte få höra att man är mycket, mycket vacker och mycket fet? 

Vackra flickors lott – Alexander McAll Smith

Det är bara kapitulera. Jag kan inte motstå Mma Ramotzwe. Trots att jag faktiskt försöker.Jag fick den i julklapp och kände direkt ett motstånd mot att läsa den. Jag kan inte förklara varför. Jag minns att jag tyckte om Damernas detektivbyrå. Men det lockade helt enkelt inte att läsa något så naivt, just nu.  

Åh så fel jag hade. Jag har svårt för naivitet. Men jag hade glömt att det är en väldigt skillnad på en naiv historia och en naiv författare. Efter bara något kapitel är jag fast och sitter med ett fånigt småleende på läpparna och önskar att jag befann mig precis där. I Mma Ramotzwes vita skåpbil, studsande över de dåliga vägarna i Botswana på väg till barnhemmet eller till bilverkstaden. Jag vill också dricka Roibooste och ha en detektivbyrå med en biträdande detektiv och tillika sekreterare. Ibland är det så fantastiskt skönt att läsa något som inte på minsta vis påminner om vardagen i ett grått och kallt Sverige.  

Mma Ramotzwe må vara aningen naiv, men McAll Smith är det sannerligen inte. Han vet precis vad han gör.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback