Topplistan idag...

Eftersom ingenting intresserar mig just nu, tänkte jag påminna mig själv om att det faktiskt finns bra böcker. Läsning som fångat mig från första sidan till sista. Kanske för att boken är fantastisk – kanske bara för att den har varit rätt bok vid just det tillfället.

Precis som en sotig, grillad korv kan smaka fantastiskt på skidutflykten. Den är så rätt, just då.  

Nå, här kommer en ganska osorterad lista.

 

1 Hundra år av ensamhet G.G. Márquez

2 Parfymen P. Süskind

3 Med livet framför sig E. Ajar

4 Tärningsspelaren L. Rhinehart

5 Låt den rätte komma in J. Ajvide Lindqvist

6 It S. King

7 Berättelsen om Pi Y. Martel

8 Vredens druvor J. Steinbeck

9 Den målade fågeln J. Kosinski

Oroväckande mycket våld. Nåja, min lista är inte statisk. Imorgon kan den se helt annorlunda ut. Men hundra år av ensamhet finns garanterat alltid med. Den tog mig med storm när jag var fjorton eller femton. Sedan dess har jag läst om den vart femte år ungefär. Den allra sista meningen knäcker mig varje gång. Fortfarande.


Kommentarer
Postat av: Eva

Låt den rätte komma in J. Ajvide Lindqvist - håller jag på att läsa. Den är läskig, men jättebra!

It S. King - gillade jag verkligen när jag läste den (fast det var ju länge sedan nu)

Parfymen vet du ju vad jag tycker om eller rättare sagt hur förvirrad jag är angående den.

De andra har jag inte läst. Så de får jag ta och läsa- vid tillfälle.

Postat av: Johanna/bokidioten

kul lista! Jag tänkte på "It" senast idag: jag läste boken för en femton år sedan nånting och nu när jag håller på att ta mig igenom "sömnlös" önskar jag att jag kommit ihåg mer av "It". Personligen gillar ajg "hanteringen av odöda" så mycket mer än "låt den rätta...". "Pi" tillhör också mina favoriter. Och,, tärningsspealren köpte jag i fredags, har bara hunnit bläddar i den än. Blev lite sugen, måste jag säga!

2007-03-04 @ 17:04:24
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Pi

It har jag säkert läst fyra gånger. Men nu måste jag köpa en ny. Den gick sönder sista gången jag läste den.
Tärningsspelaren är en fantastisk bok. Tycker jag. Totalt galen och samtidigt logisk i sitt vansinne. Jag känner inte någon som inte blivit lockad att testa. Själv använder jag fortfarande tärningar för att fatta vissa beslut. Men då handlar det om vilket rum jag ska städa först eller andra mindre viktiga saker.

2007-03-09 @ 21:00:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback