Vilse bland hyllorna

Jag är en fullkomligt förfärligt tråkig människa ibland. Som igår. Då besökte jag vårt nya kulturhus och bibliotek för första gången.

Det var ljust, fräscht och luftigt. Dessutom har de bättre öppettider än mitt gamla bibliotek. Men var jag nöjd? Nej. Istället gick jag omkring där och gnällde invärtes.

"Men, hur i helvete har de sorterat här? Och vart har alla fackböcker tagit vägen? Meh hur många konstböcker tror de att jag vill läsa egentligen - det finns faktist andra fakta. Va? Finns faktaböckerna både på barnavdelningen, vuxenavdelningen och på övre våningsplanet? Men skylta med det då era rövhattar! Någon liten skylt någonstans hade varit trevligt. För guds skull. Om skyltarna inte har kommit så kan väl någon skriva ett par notisar i alla fall. Jag hittar ju inte något. Och vad lite böcker det finns inne. Och vilka tråkiga böcker de skyltar med. Tror de att någon vill låna Singel i Sumpan? Tja, om någon nu vill det så borde de hindras. Aahhgg, vems idé var det att ställa stolar här? Lagom för normalvuxna personer att slå smalbenen i...."

Tack och lov så har jag ju lite hyfs. Så allt jag sa var "Vad fint ni har fått. Det här kommer säkert att bli jättebra."

Jag är lite tvångsmässig när det gäller mitt bibliotek. Jag vill inte ha några förändringar. Bara nya böcker. Att jag tidigare brukade gnälla över att mitt gamla bibliotek var för litet och hade kassa öppettider var nu helt glömt.

Jag kommer säkert att gilla det här också. Så småningom. När jag vant mig. Så där lagom till 2009. Biblioteksreaktionär? Javisst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback