Njaa, äsch...

Country Noir. Det är tydligen vad Woodrell själv kallar sina böcker. Och det är ganska välfunnet faktiskt. Men den här boken var inte alls lika bra som den förra.

Fel sida järnvägen - Daniel Woodrell

Ozarkbergen, Missouri - smaka på det. Ozarkbergen... visst formligen osar det white trash om namnet? Det är precis vad det handlar om. Människor som är födda på jel sida järnvägen.
Det finns saker jag gillar med den här boken. Men redan här börjar den sexiga mamman kännas lite som en stereotyp.

Syskonen Jamalee och Jason har en plan för att komma bort. från Ozarkbergen. Eller Jamalee har det i varje fall. De bryter sig in i rika människors hus och övar på att röra sig i finare miljöer. Under ett sådant inbrott träffar de Sammy som precis som de har brutit sig in. De slår sig ihop och tillsammans planerar de för ett bättre liv.
Nåja, Jamalee gör det. Sammy är upptagen av syskonens mamma och vackre Jason är mest förvirrad över alla de erbjudanden som han får av stadens äldre kvinnor.

Det sköna och samtidigt tragiska med boken är de här människornas totala tafatthet. De må ha planer, men de har verkligen ngen aning om hur de ska genomföra dem. Allt de gör blir fel. Problemet är att jag saknar den riktiga svärtan. Det händer fruktansvärda saker i den här lilla korta boken - men ändå bränner det inte till som det borde göra.

Nåja, jag kommer att fortsätta att hålla ögonen öppna efter Wodrells böcker. Trailer parks och människor som hankar sig fram utan hot om svält men samtidigt utan hopp om en bättre framtid, behåller sitt järngrepp om mina läsvanor.


Kommentarer
Postat av: sericea

jag rekommenderar boken Well av Matthew McIntyre. Den är eländig, snuskig, bra och fylld av amerikansk white trash känsla.

2007-12-29 @ 19:57:11
Postat av: Pi

Tack för tipset. Det låter absolut som något jag skulle kunna gilla.

2007-12-30 @ 13:00:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback