Dags för litterära nyårslöften

Gott Nytt År!

Jag orkar inte göra någon sammanställning av året som gott. En snabb titt gör det uppenbart att jag har läst alldeles för mycket skräp. Så för att vidga mina vyer en aning kommer här några litterära löften inför det nya året.

1. Jag ska läsa 5 nobelpristagare. (Kanske jag till och med försöker med Jelinek igen om jag hittar en bok med bättre typografi)

2. Jag ska läsa 10 böcker skrivna på andra språk än svenska eller engelska (i översättning för Guds skull. Annars är jag hänvisad till Pixi-böcker på franska och spanska)

3. Jag ska läsa 5 nutida nordiska författare som inte skriver deckare (Jag är helt borta på området nordisk nutidslitteratur.)

4. Jag ska inte bli försenad med mina biblioteksböcker!!!

Så! Med en önskan om att ni alla ska få en härlig kväll, ska jag nu själv gå och ställa mig i kö på Systembolaget. Grattis till mig!


Kommentarer
Postat av: Jenny B

Vilken bra lista! Nu vill jag inte låta anti-intellektuell, men om du försökt dig på en Jelinek redan, tycker jag inte du behöver tvinga dig till så mycket mer. Jag håller på med Die Kinder der Toten just nu, och även om jag gillar den på något konstigt sätt, så är den bra jobbig... När jag är klar med den, någon gång i sommar, kommer det nog att dröja till nästa decennium innan jag plockar upp någon ny Jelinek-bok. Vilken tur att jag inte fick spel och köpte fyra böcker av henne på tyska när hon precis fått Nobelpriset! Haha!
Gott Nytt År!

Postat av: Pysseltanten

Jag tror faktiskt inte att jag skulle klara av ens en pixibok på franska. Där är jag helt lost... ;-(

2007-12-31 @ 18:05:11
Postat av: Pi

Ja, Jelinek är verkligen ett frågetecken. Men när jag försökte läsa henne så fick jag tag i en riktigt dåligt typograferad bok. För hög svärta, för litet radavstånd, felaktiga marginaler - när boken dessutom var tung blev det helt enkelt för mycket. Så jag funderar på att ge henne en chans till. Men det är verkligen inte något löfte.

Hmm. Jag tror att jag skulle klara en pixibok. Med ett elexikon vid sidan om, alltså. Det var tjugofem år sedan jag läste franska och spanska. Så jag är inte helt säker.

2008-01-01 @ 12:22:34
Postat av: Marianne

God fortsättning på det nya året!

Får fundera på en egen läsutmaning, kanske ...

2008-01-01 @ 13:09:57
URL: http://marremakro.blogspot.com
Postat av: Pi

Jag önskar detsamma.

Läsutmaningar är betydligt lättare än vanliga nyårslöften. Fast jag har faktiskt inte rökt idag. Men det är klart... det har inte gått så värst många timmar ännu. Så vi får väl se. Jag lovar inget.

2008-01-01 @ 14:23:56
Postat av: Olof

Kollade in din blogg, eftersom du kommenterat i min.
Måste säga att jag gillar vad jag läst hittills, och jag kommer nog återvända för att få lite boktips.

2008-01-01 @ 21:41:21
URL: http://olofberg.blogg.se
Postat av: Pi

Hej Olof!
Du är så välkommen.
Vi har diskuterat böcker förr. (!)
På Prosharks. Men här skriver jag under annat namn eftersom både mitt riktiga namn och mitt PS-alias redan används av andra bokbloggare.

2008-01-02 @ 08:52:58
URL: http://gemen.blogg.se
Postat av: Marianne

Hmm, kan väl tipsa om en Nobelpristagare.
Imre Kertesz och hans "Mannen utan öde".
Sorgligt, tungt och oerhört bra.

Snart klar med ett specialdesignat blogginlägg till dig :-)

2008-01-02 @ 14:18:51
URL: http://marremakro.blogspot.com
Postat av: Pi

Imre. OK. Då tar vi den först. Om han finns inne på biblioteket.

Specialdesignat? Till mig? Vad spännande! Nu hoppar jag lite jämfota av förväntan.

2008-01-02 @ 16:17:10
Postat av: Västmanländska i Skåne

Jag kan rekommendera ett par norrmän till din punkt 3 - Jan Kjaestad(t.ex. Tecken till kärlek) och Erlen Loe (t.ex. Expedition L) och en finländare - min ständige favorit Arto Paasilinna.

2008-01-03 @ 16:51:22
URL: http://ulejbro.blogsome.com
Postat av: Pi

Erlend och Arto har jag läst. Ser man på! Jag är kanske inte riktigt SÅ borta på nordisk nutid, som jag trodde. Men Kjaerstad ska jag kolla upp.
Tack för tipset!

2008-01-04 @ 08:46:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback