Årets sämsta bok-femma

Nej, det är ingen kritik mot Malin. Förstås. Detta är en lista över de sämsta böckerna jag läst i år. Det var inte så lätt. Jag har läst ganska tveksam litteratur i år. Det insåg jag när jag började leta bland årets bokskörd.

Baudolino - Umberto Eco
Den här boken var den av de få som jag inte läste ut. Det är med skammens rodnad på kinderna som jag erkänner det - men den var så tråkig att jag bara inte orkade med den.

Sanna historier om pirater - Lucy Lehtbridge
Ha ha . Det ondskefulla skägget... Det här var så dåligt att det bitvis var skrattretande.

Winterland - Åke Edwardsson
Deckarnoveller är svårt! Men det här var så dåligt att jag gnisslade tänder när jag läste det. Fast jag ska inte skylla allt på Åke. Att jag aldrig läst något om Winter förut, kan ha spelat roll. Kanske kan boken vara lite mer givande för den som faktiskt har en relation med figurerna.

The secret of Crickley Hall - James Herbert
Och spökhistorier är inte heller så enkelt att skriva. Vilket bevisades här. Muppiga människor som beter sig fullkomligt ologiskt i en alldeles för lång bok.

Livet i ett nötskal - India Knight
Fånig chic-lit. Är det inte meningen att man ska ha positiva känslor för huvudpersonen i en chic-litbok? Det hade i varje fall inte jag för den här idioten. Jag tyckte att det gick mycket bättre för henne än vad hon förtjänade.

Nästa år ska jag försöka undvika den här typen av bottennapp, faktiskt. Det borde förlagen också göra. För de där böckerna var faktiskt slöseri med träd.

Kommentarer
Postat av: Marianne

Jag började också på Baudolino en gång världen, men gav upp när jag inte kunde sluta tänka på den där Monty Python-sketchen där "Nattvarden" målas med mer än en Jesusgestalt, hur många lärjungar som helst osv.
Själva kopplingen till Baudolino har jag glömt, det blev bara totalt fel alltihop.
Så kan det gå. :-)

Postat av: Pi

Själv slutade jag för att jag inte för mitt liv kunde intressera mig för någon av figurerna. Trots flera försök och de allra bästa intentioner.

2007-12-15 @ 10:09:02
Postat av: Amoroso

Precis varför jag inte lyckas läsa chic lit heller. Jag tycker helt enkelt att de är för korkade :-) Har traumatiska minnen från Bridget Jones dagbok som kom ut för hundra år sedan. Har föresten ett litet inlägg i min blogg om bloggutformning. Lämna gärna en liten kommentar. Hoppas att helgen blir riktigt härlig!

2007-12-20 @ 06:33:59
URL: http://amoroso-mildasanger.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback