Tråkiga böcker

Jaha, nu är jag där igen. Dags för mitt regelbundet återkommande gnäll. Nu har jag slut på roliga böcker. Igen. Egentligen är problemet att jag är för lat för att släpa mig iväg till biblioteket. Alltså är jag hänvisad till bokhyllan. Och det krävs ju inte direkt något geni för att lista ut att böcker som har blivit stående olästa i flera år, antagligen inte är så jävla bra.

Som insomningsbok har jag fortfarande Röd Storm av Tom Clancy. Den fungerar utmärkt för sitt syfte, så mycket kan jag ju säga. För det mesta hinner jag bli uttråkad och sömnig redan medan jag håller på att leta upp var jag var någonstans. "Det var något med en ubåt... "

I kollektivtrafiken har jag Baudolino av Umberto Eco. Här får jag problem. Jag vill verkligen tycka om den här boken. Jag äskade Rosens namn och hyser en ganska stor beundran för Eco. (Denna beundran blev visserligen lite naggad i kanten när han berömde Veronica bestämmer sig för att dö av Cuelho. Men det lämnar vi åt sidan för tillfället) Jag försöker verkligen - men det hjälper inte. Jag tycker att den är skittråkig!

Till helgen lovar jag att traska iväg till bilioteket! Heders!


Kommentarer
Postat av: Marianne

Låter inget vidare, du.
Men titta här: http://www.adlibris.com/se/promotion.aspx?page=fantomerna
Du hinner nog få tag på en!
Inte illa alls, jag läste den på högstadiet. Och var inte tillräckligt gammal; jag tyckte mest att den var rolig. Undrar vad jag kommer att tycka nu?
Ganska skoj också att det i presentationen står att "Klas Östergren tillhör en av våra främsta svenska författare..."
Vem har köpt honom? undrar jag.
Lite tjat: "Shantaram". Inte tråkig, somnar inte i förtid. :-)

Postat av: Pi

Haha, jag var tvungen att läsa flera gånger för att fatta. Kan det vara Björn Ranelid som köpt honom?
Shanataram ja.. jag har googlat och den verkar inte så dum. Är totalpank nu, men ska försöka komma ihåg titeln när jag får pengar igen om några veckor.
Det får bli biblioteket så länge.

2007-08-31 @ 16:51:08
Postat av: Klara

Det är lite skojigt också det där med böcker som blir stående i bokhyllan - har ett gäng sådana såklart. Men det roliga är ju varför man egentligen känner sådant motstånd mot dem. Alla som står olästa hos mig visar sig, när jag väl orkar och vågar mig på dem, inte vara tråkiga. Så varför tar det så otroligt lång tid och mycket mod innan man ger sig ikast med dem? Sånt är kul att fundera på. Sen finns det ju de böcker som visar sig vara lånrandiga så in i bomben....

2007-08-31 @ 19:20:59
URL: http://klarastext.blogg.se
Postat av: Pi

Klara, du har natuurligtvis helt rätt. Allt man har stående i bokhyllan är förstås inte skräp. Ibland visar det sig att man har missat en riktig pärla till bok.
De böcker som blir stående i min bokhylla är ofta den där fjärde boken som man får på köpet, eller en bok som någon rekommenderat, men som jag ändå inte känt riktigt för.

2007-08-31 @ 22:06:03
Postat av: Lise

För lat för biblioteket?
Gosh jag önskar jag var snabbare på att läsa så jag fick gå dit oftare.. Fast jag vill ju ännu hellre äga alla böcker jag (gillat och) läst, men bokhandeln är dyyr, tacka vet jag internetbokhandlar ;)

2007-09-05 @ 13:39:04
URL: http://liseliv.blogspot.com
Postat av: Pi

Lise - jag vet och jag skäms. Jag älskar bibliotek och under hösten är jag där nästan varje helg. Men mitt bibliotek har västvärldens sämsta öppettider på sommaren. Och jag blir alltid lika sur när jag kommer dit och upptäcker att det är stängt.
Jag har aldrig fattat logiken i deras tider.

2007-09-05 @ 16:15:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback