Fem utländska

Det finns några fördelar med att semestern är slut. De är inte många. Men att Malins bokfemma är tillbaka är en av dem. Det är en liten tröst, faktiskt. 

Den här gången var det utländska, icke engelskspråkiga författare som skulle listas. Det var faktiskt alldeles lagom svårt. Fast jag kommer så klart att ändra mig nästa vecka. Då kommer jag att titta på min lista och undra hur i hela friden jag tänkte. Men jag har vant mig. Så är det varje vecka. 

Hundra år av ensamhet
 - Gabriel Garcia Marquez (Colombia)

Med en dåres envishet sätter jag upp den här boken på i stort sett varje lista. Men så är det bara. För mig är den perfekt. Vacker, rolig, fantasifull och storslagen. Om jag bara fick läsa en enda bok till i mitt liv, så skulle det bli den.


Med livet framför sig
 - Emile Ajar (Vitryssland, Frankrike)

Världens näst bästa bok. Åtminstone idag. Vansinnigt rolig och vansinnigt sorglig ? med ett helt eget språk. Historien om författaren och hur han lyckades vinna Goncourtpriset två gånger är också intressant. Det kan man läsa om här.


Parfymen
 - Patrick Süskind (Tyskland)
Ytterligare en storfavorit. Kombinationen av doftfantasier och fakta om 1700-talets parfymtillverkning blir en fullkomligt ljuvlig blandning. Det är sällan en bok har förvånat mig så mycket. Hur ofta har författare en riktigt originell idé? Det här slår alla fantasyförfattare med hästlängder! 

Berättelsen om Pi
 - Yann Martel (Frankrike)
Så bra! När jag väl hade tagit mig igenom de första sidorna var det här en ren njutning att läsa. Intrigen låter fånig. En ung pojke och en tiger försöker överleva på en livbåt ute på havet efter en olycka. Jag trodde att det skulle vara en fantasi, men istället överraskade den med att vara extremt konkret. Det här är ytterligare en av de böcker som kommer att vara med mig hela livet. 

Den gamle mannen som läste kärleksromaner
 - Luis Sepúlveda (Chile, Tyskland)
En liten tunn bok som man läser på en timme. Udda om djungeln och den mänskliga naturen. Beskriver en värld som jag inte känner till alls och fyller den med människor som jag faktiskt vill veta mer om. Det är inte så vanligt.  

Kommentarer
Postat av: *Malin*

Visst är det konstigt att en del böcker lyckas passa in på varenda Bokfemma? Så känner jag också med en del, fast jag har tvingat mig att byta bok då. :-)
Nu ska jag ta tag i Hundra år av ensamhet! Den har stått oläst i bokhyllan alldeles för länge.

Postat av: Pi

Byta bok? Ja, så kan man förstås också göra. Men hur skulle det då gå med min hemliga plan om att få alla människor i hela världen att läsa Hundra år av ensamhet?

2007-08-08 @ 11:05:21
Postat av: Susanne

Åh, "Med livet framför sig" hade jag glömt att jag läst, men håller med dig, den är bra.
"Berättelsen om Pi" är en bok jag tvekat inför. Pi är för mig 3,141592... och inget annat.
Av Sepúlveda vet jag att jag har läst något, men inget som dröjt sig kvar.
Parfymen har jag på min egen bokfemma och García Márquez nämns överallt så honom ville jag inte ta upp, även om han är värd det många gånger om.

2007-08-08 @ 12:54:13
URL: http://sassa.webblogg.se
Postat av: Pi

Ja visst är den bra. Tyvärr verkar många ha missat den. Jag känner inte många som har läst den.
Om du gillar Parfymen och Med livet framför sig, så misstänker jag faktiskt att du kommer att gilla Pi också. Gamla otäcka matteminnen till trots. Eller dina matteminnen kanske inte är så otäcka? Eftersom du kan så många siffror på pi. Min minne tar slut efter 3,141

2007-08-08 @ 13:10:30
Postat av: Maria

"Berättelsen om Pi" har jag varit nyfiken på ända sedan ett utdrag ur den var med på ett övningsprov inför slutprovet i engelska på gymnasiet. Men det har inte blivit av att jag har läst den. Och nu börjar jag bli sugen på att läsa "Hundra år av ensamhet" också, den har ju nämnts på flera bokfemmor.

2007-08-09 @ 16:31:39
URL: http://mariasbokblogg.blogspot.com
Postat av: *Malin*

Men då har du ju lyckats, delvis i alla fall, med din hemliga plan för just nu läser jag Hundra år av ensamhet.

2007-08-09 @ 18:49:25
URL: http://www.worldofmalin.blogspot.com
Postat av: Pi

A most cunning plan...
Nu ska jag bara få igång min plan på världsherravälde också. Men jag ser detta som en stark start. :) Jag hoppas att du gillar den.
Maria - jag hoppas att du kommer att tycka om båda böckerna. Ibland när man har läst för många hyllningar så blir man besviken. Hur bra boken än är.

2007-08-09 @ 19:03:13
Postat av: e

Hm, Parfymen kanske man borde läsa ändå. Jag har gett den till min syster. Tre gånger dessutom. Hon tycker också den är bra (även om hon hävdar att hon kan läsa det första exet hon fick och inte behöver nya...).

2007-08-12 @ 20:02:46
URL: http://fikalite.blogspot.com/
Postat av: Pi

Hej e!
Ja. Ge parfymen en chans. Den är bra på riktigt. Du kanske kan få ett exemplar av din syster? Själv har jag tre ex av boken Gunnar vill inte klippa håret. Den tyckte en av mina kompisar att jag skulle få i julklapp tre år i rad.

2007-08-12 @ 20:35:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback