Fem svenska

Jag har ju missat veckans bokfemma! Jag har varit så upptagen med jobb, fester och konferenser att jag helt glömde av Malins bokfemma. Det måste jag ju göra något åt direkt. Här kommer den alltså.

 

Torgny Lindgren - Normalt gillar jag inte när författare skriver på dialekt. Men Torgny kan! Som han kan. Jag gillar nästan allt jag läst av honom. Men Merabs skönhet är nog ändå favoriten.

 

Inger Edelfeldt ?-Jag älskar att läsa noveller, alltså hör Edelfeldt till favoriterna. Hon är en av de författare vars verk jag känner igen mig själv i. Jag kan alltid förstå hennes figurer även om de inte liknar mig på ytan. I fiskens mage är bara en av mina favoriter.

 

Marie Hermansson - Alltid lika mystiskt. Jag kan aldrig lista ut vad som ska hända i hennes böcker. Trots att jag inte alls känner igen mig i hennes figurer så vill jag alltid veta hur det ska gå för dem. Musselstranden rekommenderar jag gärna till vem som helst.


John Ajvide Lindqvist
 - Hur skulle jag kunna låta bli att älska detta? Skräck på svenska. I förotsmiljöer. Bland människor som man träffar varje dag. Han skriver till och med efterord till sin novellsamling, precis som Stephen King. Jag älskar efterord. Jag är lite kär, här, typ.
 

Ivar Lo Johansson - Lite klassisk svensk arbetarlitteratur måste jag ju ha med. Statarna läste jag när jag var tonåring och gillade att bli upprörd över orättvisor i samhället.

 

Jaha, det var inte så lätt. Jag börjar inse att jag inte läser så många svenska böcker. Jag läser knappt någon nutida svensk skönlitteratur alls bortsett från deckare. Det är ju nästan lite synd. Det kanske har kommit något bra som jag har missat. Fast det lilla jag läser tycker jag faktiskt inte särskilt mycket om.


Kommentarer
Postat av: Helena

Bra lista! Jag är ett stort fan av både Inger Edelfeldt och Marie Hermansson och känner, precis som du, igen mig i Edelfeldts karaktärer. Ett tag bodde vi i samma förort (Aspudden) och jag minns att jag läste i en intervju med Inger Edelfeldt att hon hämtar inspiration från dialoger på stan. Efter det vågade jag aldrig öppna käften på ICA. :)
Har du läst Svampkungens son ännu? Jag är lite skeptisk, faktiskt, den verkar nästan vara lite åt buskishållet sådär. I alla fall om man ska lita på vissa recensenter. Men Hermansson är jättebra. Senast läste jag Hembiträdet.

Postat av: Helena

Ja, och så John Ajvide Lindkvist då. Goes without saying. NÄR ska hans nya, långa skräckroman med vattentema komma?

2007-08-30 @ 11:01:43
URL: http://tgllt.blogspot.com
Postat av: Pi

Nej, jag har inte läst Svampkungens son, ännu. Jag vet faktiskt inte om recensionerna spelar så stor roll när det gäller hennes böcker. Jag tycker sällan att kritiken speglar vad jag tycker när jag läser henne.
Lång skräckroman med vattentema. Allt låter bra! Framför allt lång. Och skräck! Vatten låter inte heller så dumt. Att behöva vänta känns däremot nästan outhärdligt!
Författare är lite läskiga. Själv har jag varit förebild för byoriginalet i något slags kabaret. Jag kände mig inte det minsta hedrad, faktiskt.

2007-08-30 @ 11:39:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback