Danska repliker utan kommatering

Ibland hittar jag helt okända böcker i min bokhylla. Jag har ingen aning om var de kommer ifrån eller hur länge jag har haft dem. Det här var en sådan.

Halality - Jeff Mattews

Handlingen är enkel; Phoenisis och Procyon (betyder de här namnen något? I så fall går det mig helt förbi) hamnar i bråk med ett gäng turkar efter en utekväll. Procyon blir misshandlad och knivskuren till döds. Därefter får man följa Phoenisis under veckorna efteråt. Det är kaos. Hans flickvän gör slut, han träffar en sensationslysten kvällstidningsjournalist som vill skriva en rasistiskt färgad artikel om mordet och som sammanför honom med den helt vettlöse nynazisten Antares.

Så, det var själva handlingen. Inget problem. Men språket. Hela handlingen berättas i repliker och tankar. Ingenting annat. Tempot är extremt uppskruvat och skiljetecken saknas nästan helt. Inte undra på att någon kritiker utnämnde den till en av 2002 års bästa böcker.

»Ja! Det låter verkligen grymt intressant att en snubbe som vill mörda hela världen, möjligtvis kan få sin chans!« »Inte hela världen... bara dom som hör till fel ras!«   hon ler
rör om i det hon har kvar av sin Latte min har försvunnit det är några underliga typer som kommer hit till ILM medn dom lagar grymt god Latte här
      »Right! Och när han väl är klar med dom som hör till fel ras, tror du inte att det då blir dags för dom som hör till den rätta?«    Christ

Sådär ser det ut. Hela boken igenom. Enormt jobbigt för mig som normalt läser riktigt fort. Flera gånger är jag tvungen att läsa om meningar för att jag inte förstår vad det är jag har läst.

Det finns i och för sig riktigt roliga scener. När Phoensis tar med sig ett gäng alkoholiserade grönländare till sin före detta flickväns fest och sätter igång en hämndaktion så är det faktiskt kul trots att jag vrider mig av obehag.


Jag tror att jag har fått den här boken i present. Jag hoppas det. För om jag har käpt den själv så förstår jag faktiskt inte varför. Det här är normalt inte den sortens bok som tilltalar mig. Och det gjorde inte den här heller.


Kommentarer
Postat av: Jenny B

Ajaj då! Jag har också den här boken i min bokhylla, och minns att jag köpte den för 29:50 ur en varukorg på Hemköp. Hittills har jag inte ens öppnat den, så jag visste inte att den saknade skiljetecken. Det kommer att bli jobbigt att läsa! Tur att du nämnde att det finns en del roliga stycken att se fram emot.

Postat av: Pi

Hej Jenny!
Ja, 29,90 är den faktiskt värd. Som ett litterärt experiment. Hoppas att du gillar den mer än vad jag gjorde.

2007-08-20 @ 11:22:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback