Tillbaka till tonåren

Fick en idé till en ungdomsbok igår. En idé som naturligtvis kändes alldeles lysande! Blev så inspirerad att jag var tvungen att låna några ungdomsböcker för att känna lite på stilen och formatet. Det var ju onekligen många år sedan jag läste den här sortens böcker.

Bästa ovän - Helena Netzell

Allra först ett irritationsmoment. I första kapitlet har huvudpersonen en digitalkamera. Under handlingens gång tar hon bilder där det är tydligt att hon inte kan se reultatet och i slutet framkallar hon dessa bilder. Vart tog digitalkameran vägen? Antingen har någon slarvat eller så har jag missat något. Jag vet inte. Men det störde mig genom hela läsningen.

Boken utspelar sig i varje fall under ett sommarlov mellan sexan och sjuan. Huvudpersonen Siri är ensam kvar i stan när hennes vänner åker bort. Kvar är också hennes värsta fiende i klassen; Antonia. En något skakig vänskap uppstår under sommaren. Och visst, det kan jag tro på. Sommarlov i stan skapade en hel del underliga allianser. Jag kan åtminstone bitvis känna igen mig i den fåniga stolhet som man kunde känna när man plötsligt blev accepterad och fick vara med de allra häftigaste i klassen. Hur kort tid det än varade. Jag kan också komma ihåg hur enkelt det var att säga något taskigt om sina vanliga vänner för att man var sur, avundsjuk eller bara på dåligt humör över något.

Jag försöker föreställa mig vad mitt 10-11 åriga jag hade tyckt om den här boken. Jag misstänker att betyget inte ens då hade blivit mer än okey.

Och den lysande idén känns förstås inte alls lika fantastisk idag. Men ändå lite kul. Vem vet, en dag kanske jag skriver en skräckhistoria i biblioteksmijö för tonåringar...

Kommentarer
Postat av: Julia

Svara på veckans fråga: Vilken är din blomma i vår? :D

ha det!

Postat av: Pi

Hej du!
Min blomma är alltid en tulpan. Helst vit.

2007-04-24 @ 15:48:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback