Intressant eller bara flummigt?

Jag slits mellan två åsikter. Jag tror egentligen inte på någonting övernaturligt. Jag tror att alla spådamer och mediala personer är charlataner och bluffmakare. Även om de inte förstår det själva.
Men samtidigt tycker jag att allt sådant här är jätteroligt. Jag går gärna med mina kompisar på alternativa mässor och skrattar mig harmynt åt öronljus, irisdiagnoser och små lappar som erbjuder "samtal med Gud".

Självklart vill jag väl att det ska finnas något mer - även om jag inte tror på det.

Slumpen är ingen tillfällighet - Jan Cederquist

Boken handlar om synkronicitet. Den meningsfulla slumpen. De där häpnadsväckande tilfälligheterna som tycks dyka upp ibland.

Det jag gillar med boken är de korta berättelserna om sådana här tillfälligheter. De är roliga att läsa. De kvasireligiösa och luddigt vetenskapliga förklarande styckena mellan de sanna historierna däremot gör mig mest irriterad. Jag gillar inte att teorier fastslås som fakta! Med tanke på att det finns miljoner att hämta för den som enligt strikt vetenskapliga metoder kan bevisa något övernaturligt, känns det inte trovärdigt när författaren hävdar att man har lyckats bevisa ditten och datten. Det tror jag inte alls att man har!

Lättläst är det i varje fall. En av Sveriges bästa copywriters skulle knappast skriva något annat än bra. Det hade ju varit en skandal.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback