En sann berättelse

Jag vet ju att jag inte gillar sanna berättelser. Men ändå, ibland gör jag ett försök.

Ut  ur mörkret - Linda Caine & Robin Royston

Hemmafru med psykiska problem möter jungiansk psykolog. Det låter ju inte lovande precis. Men det jag tycker är intressant med Linda Caine är hennes bakgrund. Hon är född och uppvuxen i Afrika och flyttade till England först efter att hon fött sitt första barn.

Linda drabbas av en svår depression och börjar uppleva plötsliga ögonblick av djup rädsla. Länge tycker hon att det vore bättre för hennes familj om hon inte fanns och hon leker konstant med tanken på at ta sitt liv. Istället går hon med på att lägga in sig på den privata kliniken Ticehurst och träffa psykologen Robin.

Långsamt nystar de tillsammans upp Lindas historia där flera år visar sig vara helt borta. Vem är det som skrämmer henne? Vem är det som trycker ner hennes ansikte under vatten? Varför försvann Lindas mamma från hemmet när dottern bara var åtta år?

Jag är ju inget fan av sanna berättelser. Men den här lyckas ändå fånga mig så pass mycket att jag läste den på en dag. De delar som berättar om Afrika och de omvälvande förändringar som skedde när makten skiftade är intressanta. Vad som är sant i den historia som rullas upp vet ingen. Men eftersom både psykologen och patienten är överens och öppna med detta så tycker ajg att det är helt ok.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback